14 Jam Tanpa Nikmat Rokok



Berdesing dan berdengung-dengung kepala aku rasakan di kala ini selepas lebih kurang 14 jam aku tidak mengambil ataupun menyedut dadah sintetik yakni rokok. Memang sengaja aku menahan diri kerana aku nak menguji sejauh dan selama mana aku mampu bertahan tanpa asap rokok yang telah mendiami seluruh pelosok tubuh badan aku selama 12 tahun. Serius , aku rasa sangat-sangat terseksa yang amat. Otak aku seakan-akan tak berfungsi dengan baik hinggakan aku tak mampu untuk mencipta satu entri seperti kebiasaan yang mampu aku hasilkan. Al-maklumlah. Aku adalah seorang penghisap rokok tegar. Masa aku belajar dulu pun, kebiasaannya aku akan menghisap lebih daripada 2 kotak sehari. Iaitu lebih kurang 40++ batang sehari. Jadi, tak hairan lah aku akan jadi macam orang bodoh je sekarang ni. Kepada sesiapa yang mengharapkan suami atau boyfriend korang berhenti merokok, jangan mendesak mereka, mahupun memaksa mereka berhenti dalam masa segera. Berilah mereka masa. Kerana percayalah, amat seksa untuk golongan-golongan seperti kami untuk berhenti. Sebab apa kami masih menghisap walaupun diperli, walaupun harga rokok naik? Sebab terlalu sukar untuk berhenti tanpa mempunyai keazaman yang kuat. Berilah ruang dan masa untuk mereka.

{ 28 comments.. read them below or add one }

zaza iman zaza iman 20 April, 2012
tabahkan hatimu wahai boni, =)cepat bhenti rokok..hihi
~diAhOntHeblOg~ ~diAhOntHeblOg~ 20 April, 2012
phewittt...xpe boboi...caiyok2...mane leh benti mengejut...kena kurgkan dlu sebelum benti..hehe
ciksengeh :D ciksengeh :D 20 April, 2012
dengan keazaman yg kuat , pasti boleh punye ..
Cik FaRiZaM Cik FaRiZaM 20 April, 2012
ayh sy behenti sbb harga rokok naik . alhamdulillah dia dah tk merokok skrang....dia byk makan gula gula lepas tk merokok tu.bdn naik sikit; tp still maintain...chaiyok2 boni ! awk boleh :D

*jgn hangat2 taik kambing tau !
JAI JAI 20 April, 2012
Apa yang diperkatakan gua setuju 110% . Mcm gua dah hampir 30tahun hisap lagi azab. Paling lama stop 3 hari lepas tuh tak boleh tahan sampai 2 mgu demam..huhu.. Insyallah akan usahakan jugak nak berhenti..
kura kura 20 April, 2012
err. nasib sy tak merokok. hehhe
aRa ❤ aFiq™ aRa ❤ aFiq™ 20 April, 2012
slow2 la.. xpun kurangkn merokok dlm shari :)
eila eila 20 April, 2012
bgs la klu dh ade niat nk berhenti merokok 2...
KiD KiD 20 April, 2012
baru 14 jam... tambah lagi.. all the best bro!
YaYaNsMuM a.k.a YM YaYaNsMuM a.k.a YM 20 April, 2012
fuhhh!selamat...YD bukan perokok...ekeke...:D
umie mia umie mia 20 April, 2012
semoga berjaya.. kalo berenti mengejut mmg terkejut hehehe benti pelahan2..mula2 kurangkan lama2 terus bleh berenti sendiri ^_^
Zakaria's daughter Zakaria's daughter 20 April, 2012
SIAPA SURUH GATAL GATAL HISAP ROKOK?

tercapslock pulakkkk~~~~
Nurul Akmal Nurul Akmal 21 April, 2012
semoga berjaya cik Boni...

insyaAllah..boni boleh!!!
Mr.She Mr.She 21 April, 2012
haa. tu lah tu lah. bukan senang nk brenti mnde berantu tuh. hurmm. knape lah pegi blaja isap rokok dulu2. -_-
nasir hamzah nasir hamzah 21 April, 2012
takpe slow2 jer, beli ubat yg dijual kat farmasi pun membantu juga.. apapun azam tu yg penting.. sy pun masih belum dapat berhenti..huhuu
Man Man 21 April, 2012
mak oit..sehari 2 kotak..berkepui-kepuilah asap tu..hehehe
hidayah hidayah 21 April, 2012
pernah terbaca roko tu haram..
betul ke..?
KorN KorN 21 April, 2012
boni, merokok membahayakn kesihatan... tau x..? haa... tau tak ni..? kalo tak tau, meh aku gtau.. merokokmenbahayakan kesihatan.. haaa.. tau kan..? ape? xtau.. aku gtau lagi.. merokok membahayakan kesihatan.... hoi dengar x? ishhhhh

*walo cemana khidmat yang di lakukan utk menyedarkan kpd perokok ni, hanya diri seniri jer boleh ubah...
NAL NAL 21 April, 2012
kalau bro sayangkan diri bro..berhentilah merokok.. ^^
vivian talkshit here :) vivian talkshit here :) 21 April, 2012
berusaha yer ~ kata kan tidak kepada rokok haha :')
si kiut lavender si kiut lavender 21 April, 2012
xper..

nak berhenti rokok ni bukan senang
abg ipar pun macam tulah..
berhenti sebulan dua hisap balik
nak berhenti memang kena ada sokongan yg kuat dari sekeliling disamping azam yg tinggi..:)
Zarul Zarul 21 April, 2012
buat2 lah berhenti
Aien Alien Aien Alien 22 April, 2012
ayuh berhenti boni....boni boleh!! boni boleh!! boni boleh!! eyahhhh...eyahhhh!! wakawakawawawa~


*punya semangat ler bagi semangat. HAHA.
Myra Jay Myra Jay 22 April, 2012
InsyaAllah boleh punya, my hubby pun perokok tegar, lepas kawen 2 tahun tu baru pelan2 dia stop bila asyik tak sihat je..
Dan sekarang dah 2bulan tak merokok :)
MaYa MustWany MaYa MustWany 24 April, 2012
insyaAllah abg leh nya.
chayok3!
msredcheesecake msredcheesecake 24 April, 2012
Kalau berjaya hidup xmenyedut asap rokok selama setahun, saya akan banje awak makan bege belakang rumah pak usin...
Hany Rara Hany Rara 28 April, 2012
aiyOo sari 40btg..abes mati nyamok kat keliling awk kan? haha
Nurrul Nurrul 28 May, 2012
Sikit-sikit.. Perubahan memerlukan masa yg banyak :)

*teruskan :)*