Cerita Lawak : Kenangan Yang Menjengkelkan Pada Suatu Ketika Dahulu (Part 2)

on 01 June 2012

EPISOD SEBELUM INI --> KLIK SINI

antara kenangan aku suatu ketika dahulu. Aku pun dah tak ingat tahun bila ni. Ni kenangan masa main Roller Coster kecil. Cuba korang teka mana satu aku?

KEJADIAN KEDUA

LOKASI : Sekolah tadika Selayang Baru

Kejadian terjadi sewaktu tamatnya waktu pertadikaan (aku main belasah je ayat ni). Bila cikgu menjerit suruh balik, aku pun apa lagi. Dengan tangkas dan efisien mengemas segala perkakas milik aku seperti bekas pensil, buku warna-warna, plastesin(tanah liat), dan juga botol susu. 

Macam biasa, aku lah kanak-kanak comel pertama yang akan berdesup keluar daripada kelas untuk mendapatkan arwah nenek aku yang sememangnya setia menunggu di luar kelas tak kira hujan mahupun panas. Dah lah comel, mulut aku pula memang bising terlolong-lolong seolah-olah kena rasuk dengan rasukan ablasa. Sambil berlari pecut sambil terlolong-lolong. Memang ciri-ciri budak lelaki nakal idaman Hanis Zalikha yang kebetulan belajar di situ juga. Ok, ini adalah mitos. Hahaha.

Sambung balik. Dalam kederasan aku berlari menuju ke arah arwah nenek aku, hampir-hampir juga aku terjatuh disebabkan terpijak kulit cicak. Nasib baik kadar balancing badan aku antara yang terbaik dalam dunia. Terus aku melompat dan memeluk kaki arwah nenek aku. Betapa bahagianya aku rasa saat tu. Antara saat-saat yang paling membuatkan aku terlalu excited ialah saat bila arwah nenek aku menyambut aku di luar kelas tadika. Rasa macam nak ulang semula kenangan dulu. Namun, di dalam kegembiraan pelukan tu, secara tiba-tiba aku dikejutkan dengan suara arwah nenek aku.

" Amad! Opah kat sini lah! Amad peluk siapa tu?",ujar arwah nenek aku.

Aku kaget secara tiba-tiba. Terus aku buka mata dan pandang ke atas. Kelihatan seorang mak cik berketurunan Bugis sedang tersenyum kepada aku. Pergh!! Macam mana aku boleh salah mendampingi orang ni?!! Cis! Mata aku tersalah menerima input nampaknya. Memang masa tu perasaan malu berganda-ganda seolah-olah aku sedang menari tango sambil telanjang!

KEJADIAN KETIGA

Den nak sambung lagi lah. Kalau tak sambung ni, larat ke kamu-kamu sekalian nak membacanya? Hahahaha. Jadi, tunggu!!


P/S : Satu perasaan hiba mencengkam sanubari aku tatkala mengenangkan kenangan-kenangan lalu bersama arwah nenek aku. Satu penyesalan bila difikirkan semula saat-saat aku semakin dewasa ini. Masa kecil dulu, aku sangat-sangat rapat bersama arwah. Bila dah besar, aku semakin jauh dengan beliau. Sehinggalah saat beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Al-Fatihah buat Opah. Rindunya saat masa-masa kecil dulu.


Ranking: 5

{ 32 comments... read them below or add one }

Reply Comment NAL said...

hahaha..tersangat lah lawak..tak sabar nak tunggu kejadian seterusnya. Eh, Boni guna nama irwan syah ye kat shoutbox..hahah..sama tang mana?


June 1, 2012 at 12:40 AM
Reply Comment faridah nazurah said...

haha kau ni memang sengal sungguh. boleh lak kau salah peluk kaki org lain. kalau aku jd opah kau memang aku cepuk je. hehe ..

err aku pun rindu dekat arwah opah dan atuk aku. uwaaaaaaaa :(


June 1, 2012 at 12:54 AM
Reply Comment LaLa mhdnor said...

Al Fatihah buat Opah Boni.


June 1, 2012 at 2:19 AM
Reply Comment محمد شهريل القنيطري said...

haha..x psl-psl tersilap org...apolah..alfatihah moga roh dicucuri rahmat..


June 1, 2012 at 7:17 AM
Reply Comment ~~zana@pb~~ said...

haha...akak boleh bygkan wajah ko dik, hijo biru cekelat..hehe..
tak sabar nak tunggu cerita selanjutnya, jgn lama2..akak lupa nanti.

teringat arwah atok akak (atok pompuan) masa kecik tak pernah jauh dr dia tp bila dah besar hingga dia pergi, akak renggang sgt..huhu...ko buat akak rindukan dia.


June 1, 2012 at 7:44 AM
Reply Comment Myra Jay said...

Sedekahkan al-fatihah buat arwah ye Boni, semoga rohnya tenang di sana.. ;)


p/s: Terpeluk makcik Bugis tu adakah disebabkan dia ada anak gadis comel? :)


June 1, 2012 at 8:43 AM
Reply Comment Nora Talib said...

al-fatihah buat opah. seronoknya merasa Boni jumpa opah. Sy x sempat nk tengok muka atuk & nenek sy.....


June 1, 2012 at 9:51 AM
Reply Comment [PCL] said...

Ahmad Boni..aku suka cerita ko yg sambung2 nih..mmg jenis aku baca laju tp cepat tangkap...sesuatu yg indah bila dikenangkan kembali...haaha manisnya tambah lg dgn olahan cerita giler2 dari ko..teruskan bro.

n satu lg ..blog ko sememangnya semakin mantap ..tahniah Boni, aku blm dpt berikan sumbangan pd blog ni..tp sumbangan komen Boni diblog pcl listed TOP5 bln lps..TQVM, so, entri khas utk itu pd jam 11am hari ini. TQVM.


June 1, 2012 at 9:59 AM
Reply Comment O'gosh said...

eh..eh...cam cite Boboiboy Episod 1 season 1 pulak kan...


June 1, 2012 at 10:19 AM
Reply Comment Izara4eva™ said...

dr kecik da nampak ciri2 nak kai spek an.. errr..ngeh3.. gurau jew jgn marah.. larikkkkk


June 1, 2012 at 10:37 AM
Reply Comment ★ aIsyaH ★ said...

al-fatihah utk opah..~

kenangan lepas2 jd kenangan terindah kan..^^

*tah spe2 je dy peluk tu kan..~


June 1, 2012 at 11:17 AM
Reply Comment Mr.PiNGu said...

aku takut naik roller coaster huhu


June 1, 2012 at 11:42 AM
Reply Comment Nurrul said...

eerr k tersalah peluk ? ? segannya.. nasib baik makcik.. law awek cuns.. mesti tak lepas un ? ? :P HAHA

*cik Boni yang pakai bju hitam dok belakang pakai spect.. tol tak ? ? *


June 1, 2012 at 12:16 PM
Reply Comment Hidayah Bach said...

KAMU JAHAT..!!kamu dah buat saya ketawa kuat-kuat dengan cerita kamu..
tetiba ending kamu mengenang arwah buat saya pun terkenang sama buat saya pulak rasa sedih.

camner saya nak ketawa kalau dalam masa yang sama saya sedih.

oleh itu KAMU JAHAT!

;)


June 1, 2012 at 12:36 PM
Reply Comment NOOR FATIN said...

kenangan kann. huhu bila dah besar2 mcm ni mst ingat kenangan lama.

slalu baca yassin utk arwah opah ya ;)


June 1, 2012 at 1:57 PM
Reply Comment are_lin@yu said...

mak aii hanis zalikha ttp ada tuh..haha..manalah tau ada jodoh kan..hihi


June 1, 2012 at 1:57 PM
Reply Comment ch000tz axoera ヅ said...

sikti sengal tapi betullah kan...bila fikir² semula mmg suweet ajer semua tu...but now semua jadi kenangan....hanya dalam kotak fikiran :)

P/s: used to stay in Norway dulu, so banyak collection pics masa tinggal kat sana :)


June 1, 2012 at 2:32 PM
Reply Comment Mat Som said...

Dalam kuliah Magrib beberapa minggu lalu ustaz itu berkata,
Jika kita mendoakan mereka yg telah berada di alam barzah itu, tempoh kerahmatan doa kpd simati adalah selama seminggu, oleh itu BONI usah sampai terlupa mendoakannya sebelum tempoh itu berakhir. Ini kerana ada anak yg mendoakan arwah ibu bapa mereka setahun sekali saja.

Al-Fatihah buat nenek Boni.


June 1, 2012 at 2:42 PM
Reply Comment Nurul Akmal said...

Eh cam tau jer kisah ni...

Al Fatihah untuk nenek Boni...


June 1, 2012 at 3:39 PM
Reply Comment Sharidawati Shahrudin said...

Al Fatihah utk opah Boni...

semoga arwah tenang di sana...

u berani naik rollercoaster ek? huhu


June 1, 2012 at 5:06 PM
Reply Comment ctk said...

ct xsempat kenal arwah nenek yg berketurunan bugis tu...xsempat merasai ksih syg nenek...mungkin kamu terpeluk kaki arwah nenek ct kot...hehehe


June 1, 2012 at 5:14 PM
Reply Comment Lea Isnawi said...

aish amad amad
nasib baik makcik bugis tu sengih je

hahahaha


June 1, 2012 at 5:38 PM
Reply Comment Zul De Alexis said...

Al fatihah buat opah kamu...


kenangan lalu kalau dingat memang best kn..:)


June 1, 2012 at 5:39 PM
Reply Comment Muhammad Saiazuan Norhalik said...

laki idaman hanis ek? lol

al-fatihah..


June 1, 2012 at 6:24 PM
Reply Comment ~CAHAYA~ said...

boni yg duduk kt belakang pakai t-shirt itam tu kan,btol x???


June 1, 2012 at 6:44 PM
Reply Comment ~CAHAYA~ said...

saat ada nenek memg best kn...huhu


June 1, 2012 at 6:51 PM
Reply Comment Azmi AziZ said...

erk, macam faizal tahir pula rupa yang baju hitam tu..


June 1, 2012 at 9:47 PM
Reply Comment eLLa n aLia said...

sama lah.. dulu memang rapat dengan nenek.. sekarang dah x berapa.. nasib baik nenek masih hidup.. jadi masih boleh try rapat balik.. :)


June 1, 2012 at 9:50 PM
Reply Comment sis92 said...

haha tu lah over sgt kan dh salah org errk mst putus ekor cicak tu eeee
sis dulu pun nenek yg jaga , rindu hmmm


June 1, 2012 at 10:30 PM
Reply Comment Iffah Afeefah said...

senget

overlah tu smpai xnmpk opah sendiri


June 8, 2012 at 10:24 AM
Reply Comment Nurmujahidah Ismail said...

cantik sangt ke si bugis tu,, ahhahaha


June 27, 2012 at 9:46 PM




 
© BONI KACAK All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template Design By kozumi_ro.
Service Tempahan Design