Cerita Lawak : Kenangan Yang Menjengkelkan Pada Suatu Ketika Dahulu (Part 2)

EPISOD SEBELUM INI --> KLIK SINI

antara kenangan aku suatu ketika dahulu. Aku pun dah tak ingat tahun bila ni. Ni kenangan masa main Roller Coster kecil. Cuba korang teka mana satu aku?

KEJADIAN KEDUA

LOKASI : Sekolah tadika Selayang Baru

Kejadian terjadi sewaktu tamatnya waktu pertadikaan (aku main belasah je ayat ni). Bila cikgu menjerit suruh balik, aku pun apa lagi. Dengan tangkas dan efisien mengemas segala perkakas milik aku seperti bekas pensil, buku warna-warna, plastesin(tanah liat), dan juga botol susu. 

Macam biasa, aku lah kanak-kanak comel pertama yang akan berdesup keluar daripada kelas untuk mendapatkan arwah nenek aku yang sememangnya setia menunggu di luar kelas tak kira hujan mahupun panas. Dah lah comel, mulut aku pula memang bising terlolong-lolong seolah-olah kena rasuk dengan rasukan ablasa. Sambil berlari pecut sambil terlolong-lolong. Memang ciri-ciri budak lelaki nakal idaman Hanis Zalikha yang kebetulan belajar di situ juga. Ok, ini adalah mitos. Hahaha.

Sambung balik. Dalam kederasan aku berlari menuju ke arah arwah nenek aku, hampir-hampir juga aku terjatuh disebabkan terpijak kulit cicak. Nasib baik kadar balancing badan aku antara yang terbaik dalam dunia. Terus aku melompat dan memeluk kaki arwah nenek aku. Betapa bahagianya aku rasa saat tu. Antara saat-saat yang paling membuatkan aku terlalu excited ialah saat bila arwah nenek aku menyambut aku di luar kelas tadika. Rasa macam nak ulang semula kenangan dulu. Namun, di dalam kegembiraan pelukan tu, secara tiba-tiba aku dikejutkan dengan suara arwah nenek aku.

" Amad! Opah kat sini lah! Amad peluk siapa tu?",ujar arwah nenek aku.

Aku kaget secara tiba-tiba. Terus aku buka mata dan pandang ke atas. Kelihatan seorang mak cik berketurunan Bugis sedang tersenyum kepada aku. Pergh!! Macam mana aku boleh salah mendampingi orang ni?!! Cis! Mata aku tersalah menerima input nampaknya. Memang masa tu perasaan malu berganda-ganda seolah-olah aku sedang menari tango sambil telanjang!

KEJADIAN KETIGA

Den nak sambung lagi lah. Kalau tak sambung ni, larat ke kamu-kamu sekalian nak membacanya? Hahahaha. Jadi, tunggu!!


P/S : Satu perasaan hiba mencengkam sanubari aku tatkala mengenangkan kenangan-kenangan lalu bersama arwah nenek aku. Satu penyesalan bila difikirkan semula saat-saat aku semakin dewasa ini. Masa kecil dulu, aku sangat-sangat rapat bersama arwah. Bila dah besar, aku semakin jauh dengan beliau. Sehinggalah saat beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Al-Fatihah buat Opah. Rindunya saat masa-masa kecil dulu.


{ 32 comments.. read them below or add one }

NAL NAL 01 June, 2012
hahaha..tersangat lah lawak..tak sabar nak tunggu kejadian seterusnya. Eh, Boni guna nama irwan syah ye kat shoutbox..hahah..sama tang mana?
faridah nazurah faridah nazurah 01 June, 2012
haha kau ni memang sengal sungguh. boleh lak kau salah peluk kaki org lain. kalau aku jd opah kau memang aku cepuk je. hehe ..

err aku pun rindu dekat arwah opah dan atuk aku. uwaaaaaaaa :(
LaLa mhdnor LaLa mhdnor 01 June, 2012
Al Fatihah buat Opah Boni.
محمد شهريل القنيطري محمد شهريل القنيطري 01 June, 2012
haha..x psl-psl tersilap org...apolah..alfatihah moga roh dicucuri rahmat..
~~zana@pb~~ ~~zana@pb~~ 01 June, 2012
haha...akak boleh bygkan wajah ko dik, hijo biru cekelat..hehe..
tak sabar nak tunggu cerita selanjutnya, jgn lama2..akak lupa nanti.

teringat arwah atok akak (atok pompuan) masa kecik tak pernah jauh dr dia tp bila dah besar hingga dia pergi, akak renggang sgt..huhu...ko buat akak rindukan dia.
Myra Jay Myra Jay 01 June, 2012
Sedekahkan al-fatihah buat arwah ye Boni, semoga rohnya tenang di sana.. ;)


p/s: Terpeluk makcik Bugis tu adakah disebabkan dia ada anak gadis comel? :)
Nora Talib Nora Talib 01 June, 2012
al-fatihah buat opah. seronoknya merasa Boni jumpa opah. Sy x sempat nk tengok muka atuk & nenek sy.....
[PCL] [PCL] 01 June, 2012
Ahmad Boni..aku suka cerita ko yg sambung2 nih..mmg jenis aku baca laju tp cepat tangkap...sesuatu yg indah bila dikenangkan kembali...haaha manisnya tambah lg dgn olahan cerita giler2 dari ko..teruskan bro.

n satu lg ..blog ko sememangnya semakin mantap ..tahniah Boni, aku blm dpt berikan sumbangan pd blog ni..tp sumbangan komen Boni diblog pcl listed TOP5 bln lps..TQVM, so, entri khas utk itu pd jam 11am hari ini. TQVM.
O'gosh O'gosh 01 June, 2012
eh..eh...cam cite Boboiboy Episod 1 season 1 pulak kan...
Izara4eva™ Izara4eva™ 01 June, 2012
dr kecik da nampak ciri2 nak kai spek an.. errr..ngeh3.. gurau jew jgn marah.. larikkkkk
★ aIsyaH ★ ★ aIsyaH ★ 01 June, 2012
al-fatihah utk opah..~

kenangan lepas2 jd kenangan terindah kan..^^

*tah spe2 je dy peluk tu kan..~
Mr.PiNGu Mr.PiNGu 01 June, 2012
aku takut naik roller coaster huhu
Nurrul Nurrul 01 June, 2012
eerr k tersalah peluk ? ? segannya.. nasib baik makcik.. law awek cuns.. mesti tak lepas un ? ? :P HAHA

*cik Boni yang pakai bju hitam dok belakang pakai spect.. tol tak ? ? *
Hidayah Bach Hidayah Bach 01 June, 2012
KAMU JAHAT..!!kamu dah buat saya ketawa kuat-kuat dengan cerita kamu..
tetiba ending kamu mengenang arwah buat saya pun terkenang sama buat saya pulak rasa sedih.

camner saya nak ketawa kalau dalam masa yang sama saya sedih.

oleh itu KAMU JAHAT!

;)
NOOR FATIN NOOR FATIN 01 June, 2012
kenangan kann. huhu bila dah besar2 mcm ni mst ingat kenangan lama.

slalu baca yassin utk arwah opah ya ;)
are_lin@yu are_lin@yu 01 June, 2012
mak aii hanis zalikha ttp ada tuh..haha..manalah tau ada jodoh kan..hihi
ch000tz axoera ヅ ch000tz axoera ヅ 01 June, 2012
sikti sengal tapi betullah kan...bila fikir² semula mmg suweet ajer semua tu...but now semua jadi kenangan....hanya dalam kotak fikiran :)

P/s: used to stay in Norway dulu, so banyak collection pics masa tinggal kat sana :)
Mat Som Mat Som 01 June, 2012
Dalam kuliah Magrib beberapa minggu lalu ustaz itu berkata,
Jika kita mendoakan mereka yg telah berada di alam barzah itu, tempoh kerahmatan doa kpd simati adalah selama seminggu, oleh itu BONI usah sampai terlupa mendoakannya sebelum tempoh itu berakhir. Ini kerana ada anak yg mendoakan arwah ibu bapa mereka setahun sekali saja.

Al-Fatihah buat nenek Boni.
Nurul Akmal Nurul Akmal 01 June, 2012
Eh cam tau jer kisah ni...

Al Fatihah untuk nenek Boni...
Sharidawati Shahrudin Sharidawati Shahrudin 01 June, 2012
Al Fatihah utk opah Boni...

semoga arwah tenang di sana...

u berani naik rollercoaster ek? huhu
ctk ctk 01 June, 2012
ct xsempat kenal arwah nenek yg berketurunan bugis tu...xsempat merasai ksih syg nenek...mungkin kamu terpeluk kaki arwah nenek ct kot...hehehe
Lea Isnawi Lea Isnawi 01 June, 2012
aish amad amad
nasib baik makcik bugis tu sengih je

hahahaha
Zul De Alexis Zul De Alexis 01 June, 2012
Al fatihah buat opah kamu...


kenangan lalu kalau dingat memang best kn..:)
Muhammad Saiazuan Norhalik Muhammad Saiazuan Norhalik 01 June, 2012
laki idaman hanis ek? lol

al-fatihah..
~CAHAYA~ ~CAHAYA~ 01 June, 2012
boni yg duduk kt belakang pakai t-shirt itam tu kan,btol x???
~CAHAYA~ ~CAHAYA~ 01 June, 2012
saat ada nenek memg best kn...huhu
Azmi AziZ Azmi AziZ 01 June, 2012
erk, macam faizal tahir pula rupa yang baju hitam tu..
eLLa n aLia eLLa n aLia 01 June, 2012
sama lah.. dulu memang rapat dengan nenek.. sekarang dah x berapa.. nasib baik nenek masih hidup.. jadi masih boleh try rapat balik.. :)
sis92 sis92 01 June, 2012
haha tu lah over sgt kan dh salah org errk mst putus ekor cicak tu eeee
sis dulu pun nenek yg jaga , rindu hmmm
Iffah Afeefah Iffah Afeefah 08 June, 2012
senget

overlah tu smpai xnmpk opah sendiri
Nurmujahidah Ismail Nurmujahidah Ismail 27 June, 2012
cantik sangt ke si bugis tu,, ahhahaha