Cerita Lawak : Bila Mat Bangla Duduk Sebelah

Gambar sekadar hiasan semata-mata.

     Sebenarnya bukanlah niat untuk berpersendakan Mat-Mat Bangla yang berada di Malaysia ni. Tapi ada satu hakikat yang aku agak alergik sebab badan dan ketiak mereka busuk. Aku tak pasti lah memang saja-saja ataupun itu memang tradisi mereka turun temurun. Ataupun mereka tak kenal apa itu deodorant. Mungkin mereka menyangkakan deodorant tu adalah mesin untuk geli-gelikan ketiak. Walau apa pun alasan mereka, aku sangat-sangat tak selesa dengan bau-bauan yang sering mencetuskan kontroversi di dalam lobang hidung aku ni.

     
     Pernah terjadi pada satu hari ketika aku sedang leka termenung mengenangkan cinta yang terputus di tengah jalan, secara tiba-tiba aku didatangi oleh seorang Mat Bangla. Dengan selamber dia duduk sebelah aku. Aku mulalah rasa panas hati. Cukup pantang bila masa aku untuk bersendirian diganggu gugat orang lain. Lagi-lagi kedatangan Mat Bangla tersebut berserta sekali dengan pakej bau ketiak gila busuk yang mampu membunuh deria bau aku selama sebulan.


     " Saploh? dua ploh? lima ploh? Penuh?", soal Mat Bangla tersebut kepada aku.


     Pergh!! Ni mesti Bangla kerja stesen minyak ni. Ilmu Bahasa Melayu baru sejengkal, ada hati nak ajak aku bersembang. Konon peramah lah tu! Cispolkadot betul! 

  
     Disebabkan malas nak melayan kerenah Mat Bangla tersebut, lebih-lebih lagi aku hampir pitam disebabkan bau ketiak beliau itu, aku hanya menjeling tajam kepada Mat Bangla tersebut. Dalam pada masa yang sama aku membuat riak wajah sekejap senyum sekejap masam sekejap senyum sekejap masam secara bertali arus.


    Nah! Terus lintang pukang Mat Bangla tu lari. Bersepah-sepah sususan langkahan kaki beliau. Ada ketika beliau terjatuh akibat tersadung kaki dan terus meneruskan larian beliau dengan merangkak laju-laju.


     P/S : Kebersihan dan penampilan diri adalah asas penting dalam pergaulan. Jadi, gunakanlah sabun Dettol untuk menyempurnakan hari anda. Heh heh.

{ 64 comments.. read them below or add one }

hairy hairy 04 July, 2012
hahahaha skli bau pening smpai esok!..haha...mkn bwg byk lah tuh....haha
Eca Dwinky Asha Eca Dwinky Asha 04 July, 2012
kalau kat sabah banyak pilipino..lebih kurang juga la mcm bangla2 tu.hahaha..

geli!..

LOL,nak muntah aku terbayang2x bangla & pilipin tu.wakakaka
~Sweet Honesty~ ~Sweet Honesty~ 04 July, 2012
ECA : bkn semua pilipin d sbh berbau..yg berbau tu msti peminta sedekah..kalo pilipin yg berniaga n bekerja d sbh, mereka abih bersih dari warga tempatan ..

Bukan takat bangla,warga vietnam pn rasanya punya bau yg sama..hikhikk..
inche hlovate inche hlovate 04 July, 2012
hehh aku paling tak tahan duduk sebelh mat bgla dalam bas adoii
ஜ miss klanika ஜ ஜ miss klanika ஜ 04 July, 2012
ahaha . deodorant adalah ubat geli-geli ketiak ye
ceklala ceklala 04 July, 2012
tapi memang betul pun..dorang ni bau-bauan semacam..peninggg!
miss Fyqa miss Fyqa 04 July, 2012
This comment has been removed by the author.
miss Fyqa miss Fyqa 04 July, 2012
haha. tau takpe. mmg x leh tahan bau dorg tu ! Eee
are_lin@yu are_lin@yu 04 July, 2012
bagi kita busuk,bagi depa wangi..haha
SP (spudinpunya) SP (spudinpunya) 04 July, 2012
untunglaa dia ajak berborak.hahahahaha.....
msredcheesecake msredcheesecake 04 July, 2012
Hidung dorg dah terbiasa dgn bau gitu... Cer mr boni lepak dgn bangla selama sebulan, pas tu mesti ok dah... Silap2 mr boni akan se bau dgn mereka. Kbai.
yana halim yana halim 04 July, 2012
sekejap senyum sekejap masam bertali arus? kah kah kah...
akak terus terbayang lobang hidung kembang kempis si Boni...LOL..
nasir hamzah nasir hamzah 04 July, 2012
Haha, lawak2.. tapi memang benar bagai dikata.. apapun gunalah deodoran nivea, selain menghilangkan bau ketiak, ianya juga turut mencerahkan..ahahaa...
Arina Shamsul Arina Shamsul 04 July, 2012
hihi..cian mat banga tu tau,terpaksa lari lintang pukang...

boni ja..ja..ja..hat..hahaha.
Nurlyla Nurlyla 04 July, 2012
dah mndi blom.. ada bau trsangkut lh.. :p
Phat Phat 04 July, 2012
aku pun x leh bla
Zul De Alexis Zul De Alexis 04 July, 2012
guwa rasa beliau x dew duit kut..kesian beliau..hahaha
mimie mimie 04 July, 2012
Org tempatan pun bnyk yg ketiak busuk jugak...
Just dorg ni bnyk yg over cnfdent...n prsan baguih...heheheh
mimie mimie 04 July, 2012
Org tempatan pun bnyk yg ketiak busuk jugak...
Just dorg ni bnyk yg over cnfdent...n prsan baguih...heheheh
KorN KorN 04 July, 2012
UNTUNG LAH KAU BONI SALMAN KHAN DUDUK SEBELAH KO.. SEMUA BEREBUT2 NAK DUDUK SEBELAH SALMAN KHAN, KO PLAK XNAK... alamak, ter capslock... malas nak delete dah....
NAL NAL 04 July, 2012
untunglah dok sebelah depa..bukan senang nak dpt peluang ni :)
mira maisara mira maisara 04 July, 2012
dlm bus rapid aritu de mamat bangla nk usha..pndang pandang..gile geli..haha
[PCL] [PCL] 04 July, 2012
depa nih suka pegang2 tangan..wuhu seramm!!.. bau jgn cakap la bro..aku nmpk depa punya kaum mmg angkut bawang berguni beli kat pasar...ada gas banyak tuhhh..
una pedora una pedora 04 July, 2012
penah jadi mcm ni jugak . peninggg . hahaha ..
Aida Omar Aida Omar 04 July, 2012
eeeiiii.. dah terbau2 dah nie.. memang tengik habis lah.. baunya tu pekat semacam.. pernah kena bangla gatal, lagi sakit hati. haha
fairus fairus 04 July, 2012
ADA MAT BANGLA DUDUK MENYEWA BERHAMPIRAN KAMPUNG MAK SAYA, DIA OUNYA BERJALAN BUKAN MAIN "MENGEPAK" LAGI. MACAM SAMSENG.. MAHU SAJA DITANGAN LAJU2..
Bobo Bobo 04 July, 2012
haha bau diorg memang tengik n hapak.. seragam pula tu baunya..yg membezakan, ada yg hapak tahap gaban dgn hapak2 ayam hehe..

deodorant yg dorg pakai tak berkualiti lah tu hahaha..

p/s: ingt lg bro, jumpa kat party LG aritu kn :)
cendol cendol 04 July, 2012
aah kan..bangla busuk..kalo pegi pasar ade bangla,jenuh duk tahan nafas..tak lalu eiishhh .haha
onlajer onlajer 04 July, 2012
ya masa mula2 sampai memanglah bau tepung cap kunci, sekarang dah takde bau lagi (budak tempat kerja aku)
Fakhrul Haiyin Fakhrul Haiyin 04 July, 2012
haha. diorang xkenal kott erti deodorant. bau tahap overdose.
Chuu Muqhlis Chuu Muqhlis 04 July, 2012
sume bau serupe je pulak tu @__@
Siti_btp Siti_btp 04 July, 2012
Suruh diorang guna sabun sireh pasti hilang bau badan..

http://sabun-terapi.blogspot.com/
Mia Meymi Mia Meymi 04 July, 2012
erkk..nasib baik hdung boni tk pape kan..heeee..:p
Akmal Hadi Akmal Hadi 04 July, 2012
Kahkahkah.... konon peramah lah tu...haha
SHAHIDA SHIDA SHAHIDA SHIDA 04 July, 2012
penah tekena jugak dalam bas, masa balik sekolah...memang superb ah bau dia tapi apa kan daya tahan jelah takkan nak turun pulak bas lain lagi setengahjam...nanti mak risau...
Myvitrd Myvitrd 04 July, 2012
Bau minyak senyonyong tu. He3
Nurmujahidah Ismail Nurmujahidah Ismail 04 July, 2012
ti besday dia,, bang bony hadiahkan la rexona sembur2 tu,, msti dia suke,, kih3
JaNnaH JaNnaH 04 July, 2012
kat malaysia dah blambak orang asing.. ermmmmm meyemak mata jerr
Ezad Skytech Ezad Skytech 04 July, 2012
hati2 bila naik public transport...DANGER..DANGER...haha~
babycomel babycomel 04 July, 2012
depa memang xde pakai bende alah tu.. memang pelik bau-bau yg ada. kita pun tak suka, xmau dekat jugak
♥ sitifarhana ♥ ♥ sitifarhana ♥ 04 July, 2012
hahahaha...sy pnh dok sbla bangla tem kat bas duluuu..die lak baru balik keje...ppehhh,,nak termuntahh..hahaha
syAzAnA syAzAnA 04 July, 2012
eei, memang tak tahan bau dia. sumpah pening! -__-
Sayidah Nafisah Ruslan Sayidah Nafisah Ruslan 05 July, 2012
cispolkadot! saya pn tak suka bau bangla..
Nurrul Nurrul 05 July, 2012
Err , Nurrul nampak diowang jak dah larikk jauh2... nak sebelah mereka auh lah pule... bertahanlah sebulan tak ada deria bau.. haha

*Kebersihan asas pencegahan penyakit.. depa tak taw ke separuh depa yg bawa penyakit ke negara ni :(
محمد شهريل القنيطري محمد شهريل القنيطري 05 July, 2012
aku sokong kau 100%...entah lah mungkin bagi mereka bau ketiak tu 1 kebanggaan kot...hehe
Aku Mad Aku Mad 05 July, 2012
haha , tradisi diorang kot :D
Myra Jay Myra Jay 05 July, 2012
Fobia dengan Bangla, tapi bukan sebab bau ketiak-sebab naik bas dok sebelah bangla lepas tu tangan bangla tu dok menggatal-Geram betul
(Masa zaman kegemilangan remaja dulu..hehehe)
Hidayah Bach Hidayah Bach 05 July, 2012
yup.menjengkelkan.
(tapi selalu ingatkan diri sendiri yg mereka mungkin tak mampu jadi jgn komplen mereka lelebih. takmau Allah s.w.t tarik nkmat yang diberikan pada akak..)
O'gosh O'gosh 05 July, 2012
kat rumah saya gila banyak bangla tau sekarang....pagi2 nak p keje..perghhhh bau dia menghilangkan terus bau perfume saya....sampai baby pun ble dok tonyoh2 idung maybe sebab pekat sangat sampai menusuk rongga pernafasan dia...geram je...tu antara sebab nak pindah cari rumah lain la ni....eh..ada kene mengena x...hehe
Nurul Akmal Nurul Akmal 05 July, 2012
Kadang kadang kesian tgk diroang.. kadang2 takut pun ade..
hazman aka species1980 hazman aka species1980 05 July, 2012
Tapi diorang dah serasi dengan bau badan tue.... tapi ada bau cam bantal busuk tak ?
CikMai CikMai 05 July, 2012
boleh muntah hijauu . mai pernah duduk belakang mat bangla dlm feri nak ke langkawi. oHHHH hanya Allah yg tahu baunyaa...menusukk lobang idung
Hany Rara Hany Rara 05 July, 2012
hehe kasihan mereka2 itu..janganla kutuk2
Sharidawati Shahrudin Sharidawati Shahrudin 05 July, 2012
pakailah deodorant jenama simple :)
Denaihati Denaihati 05 July, 2012
dah budaya diaorang, maafkan aje la. tapi camne ramai awek melayu ada yg masih minat...heee
KiD KiD 05 July, 2012
ko bagi laa mat bangla tu dettol sebijik dua.. heheehe
akubiomed akubiomed 05 July, 2012
Mat Bangla tersebut hendak ajak sembang tetapi bro jual mahal pula. Ha..haa...
Iffah Afeefah Iffah Afeefah 07 July, 2012
Sengal. Bajet die lari sbb takut ngn ko ke haha
fae jamal fae jamal 13 July, 2012
lucu ayat 'mesin geli2 ketiak' hahahaa
fae jamal fae jamal 13 July, 2012
lucu ayat 'mesin geli2 ketiak' hahahaa