Lebih Banyak Yang Pahit Daripada Yang Manis

     Durian. Lebih banyak yang pahit daripada yang manis. Kita sendiri kena pandai memilihnya. Jangan termakan kata-kata si penjual. Kononnya manis, tapi bila dah kokak, pergh!! Rasa macam nak kokak penjual tu balik. 

cerita lawak
Aku pun tak faham kenapa aku letak gambar ni. Macam tak ada kena mengena je. Sumber gambar http://adamfaiz.wordpress.com/

     Begitu juga dengan kehidupan kita. Akan lebih banyak perkara yang pahit berbanding perkara yang manis. Cuma perlu bersabar dan terus bersabar sehinggalah kemanisan itu hadir jua. 

P/S : Best ada jiran yang baik macam BELIAU NI. Hari-hari hantar makanan yang sedap-sedap. Dari segi masakan beliau, aku rasa beliau ni berbakat jadi masterchef!! Yang penting lebih banyak yang manis daripada yang pahit. Hahaha. Ni dah puji melambung ni, petang karang hantar le makanan lagi ye! Heh heh.

{ 62 comments.. read them below or add one }

babycomel babycomel 29 July, 2012
blh manis. tp jangan sampai kne kencing manis sudah..
abg boni, bila jiran tu dh anta makan, antar la sini sikit baru betul org kata 'yg sikit sama merasa' ;)
Wanie Wanie 29 July, 2012
kemanisan itu akn dtg jika kita berjaya tempuhi segala kepahitan ~~~ so, kena lah bnyk bersabar, mcm wani nk trial spm, waaaa, bnyk nya halangan bila nk belajar, Insya-Allah kalau kita usaha, akan dtg kejayaan ~~
fairus fairus 29 July, 2012
BULAN PUASA NI ASYIK MINUM MANIS2 SAJA..
Cendol Cendol 29 July, 2012
ini entry membodek jiran ek?haha baguih la ade org hntr mknan.tak yah pegi bazar
Mia Meymi Mia Meymi 29 July, 2012
hee..bulan puasa ni bnyak mkanan yg mnis2..:p
Nurmujahidah Ismail Nurmujahidah Ismail 29 July, 2012
abang boni dah terkenala tu kan,, haha...
KorN KorN 29 July, 2012
dalam gambar tu ade pocong crong crong crong ke.... sereemmmmm..!! ni blog berhantu ke? hak hik huk hek hok...
Deqla manjew Deqla manjew 29 July, 2012
hihi.. mcm2 kamu ni boni kacak..gmbr tu laut yg dalamnya ada kolam kan kalo x silap?
-meeSUPERGIRL- -meeSUPERGIRL- 29 July, 2012
kawen dengan jiran tu lebih manis . haha
keli menari keli menari 29 July, 2012
durian jadi pahit bile dikutip dalam gambar tu .. haha

Eh kawen je ngan jiran tu,hari2 kau manis boni..hehe
deq noor deq noor 29 July, 2012
bestnye ada org hantar makanan hari2... hantar lah sini sikit...
Onitsuka_hana Onitsuka_hana 29 July, 2012
sabar menanti kemanisan tersebut..
Nurlyla Nurlyla 29 July, 2012
dah prnah trkena lh tu kn..
Hany Rara Hany Rara 29 July, 2012
erk! dalam gambar tu macam ada sesuatu ja tengah terpacak. pocong?? :/
lepakk.com lepakk.com 29 July, 2012
Hahaha ada ke durian pahit? Tapi apapun memang betul
Iffah Afeefah Iffah Afeefah 29 July, 2012
sila pass makanan kat aku plak

kebulur ni

untung ade jiran

tak nk ade isteri pulak ke? =P
Edy Fee Edy Fee 29 July, 2012
pahit dugaan manis pon dugaan..kene dua2 ade seimbang
AnonymousAnonymous 29 July, 2012
kalo manis sentiasa pun,apa la erti hidup ni..msti jalan crita pun lurus sntiasa..tiada prbzaan..hnya kekal d ctu shja.. Kita jg tdk akn mghargai kemanisan tu kalo kpahitan tu tiada wahai abg boni yg kacak.. : )
putryteya putryteya 29 July, 2012
macam roda jugak . kadangkala kita di atas , kadangkala kita di bawah . hehehe
eila eila 29 July, 2012
kompen kena kencing manis x lama lagi hehe...
Ikmal Ikmal 29 July, 2012
Lumrah dunia macam tu lah Boni... kalau tak ada pahit tak akan manislah hidup kita tu... mustahil orang akan hadapi kemanisan sahaja dlm kehidupannya...
♥ sitifarhana ♥ ♥ sitifarhana ♥ 29 July, 2012
hdup ni kena ad mcm2 rasa..baru sedapp..hehe
Adylia Qarissa Adylia Qarissa 29 July, 2012
yang pahit itu pengalaman yang manis itu kenangan :)
Arina Shamsul Arina Shamsul 29 July, 2012
Yang pahit itu peria yang manis itu air tebu..eh?cam takde kaitan,kan?hahahaha.
NAL NAL 30 July, 2012
takkan semua manis je..mesti ada rasa lain jugak.. :)
daddydee jedi daddydee jedi 30 July, 2012
untung dapat jiran cenggitu....
tirahzairi tirahzairi 30 July, 2012
tambah gula baru manis...hhehe
Nur Atiqah Mohd Zaki Nur Atiqah Mohd Zaki 30 July, 2012
cam kempunan makan durian manis jew
YaYaNsMuM a.k.a YM YaYaNsMuM a.k.a YM 30 July, 2012
Fuhh!selamat YM tak jadi jiran Boni, haha!!gurau je!:) murah rezeki Boni bulan2 pose nie..masak makanan utk org berbuka byk pahala wooo..:)
miss Fyqa miss Fyqa 30 July, 2012
lumrah kehidupan. tak semua nya manis kan. :D
AdiaLuze AdiaLuze 30 July, 2012
Assalammualaikum & Salam Ramadhan ^^,

Betul tu .. Hidup ni kadang2 memang banyak yg pahitnya .. tapi, kalau agak2 takmo penin kepala, takyah la pk sgt menda2 yg pahit tu, biarlah rahsia bahagia dan gembira kerana sekelumit kemanisan tu, mengatasi segala rasa kepahitan :)

P/S : Pahit tu kan ubat yg mujarab untuk jadikan kita lebih baik dan sihat ^__^
Niesa Niesa 30 July, 2012
dkt tmpt niesa durian mahal giler kot..beli bila nafsu membuak2 tgk durian..sebijik dekat rm30-rm40..sebijik ok..*sigh*

kehidupan kalau xde pahit dan manis xsedap la kan?mcm makanan jgak.. :)
Aku Mad Aku Mad 30 July, 2012
hidup kalau takda pahit dan manis life x thrill kan?:P
maszull maszull 30 July, 2012
assalamualaikum Boni...hidup kena ada manis dan pahitnya kalau x hidup ini terasa bagaikan kosong2...

untungnya ada org bagi makanan hari2kan...
ceklala ceklala 30 July, 2012
selamat berpuasa dan beraya boni! :)
Cinta Misteri Cinta Misteri 30 July, 2012
Owh.,jiran sebelah hntar juadah rupanya..

Jap2 CiM kaitkn pic tu ngan stori boni ni. Tu kan gambar sungai dlm lautan. Sungai tu air masih tawar walaupun berada dlm laut masin. So, mcm nilah, kadang makanan tu tkda rasakan.....samalh sungai tu, letaklah dlm lautan masin skalipun, ia ttp tawar.

Eéè apadah merepek. Suruh jiran sebelah tu antar umah CiM juga ptg ni.
Zarul Umbrella Zarul Umbrella 30 July, 2012
manis dan pahit je ker? masam masam tak de ke?
Leeza dayasari [santai leeza] Leeza dayasari [santai leeza] 30 July, 2012
yup.. terus bersabar.. pasti akan membuah hasil yang menguntungkan.
Nurul Akmal Nurul Akmal 30 July, 2012
Wah untungnya ade jiran hantar makanan...

Rasenya gambar ni Lautan dalam lautan kot.. cantik kan..
inche hlovate inche hlovate 30 July, 2012
selamat hari rye abe boni :)
Nadot Nadot 30 July, 2012
cheh! ..entri penuh bodekan untuk menagih makanan jiran... tp sweeeettt ;p
anamizu kaito anamizu kaito 30 July, 2012
todia bodek jiran nampak.. nk mntak makanan lg lettew =P









Luv,
cik ana
wantie wantie 30 July, 2012
hahaha... memang rasa nak kokak bila lauk yg dibeli kat bazaar tu tetiba terlih garam or langsung tak rasa apa.

goreng telur letak kicap lagi sedap dari lauk yang di beli. Ini lah lumrah bila tiba bulan ramadhan.

By the way anak & suami tetap ckp saya masak tuk berbuka lebih sedap dari beli kat luar. wahhhhh banggga!!!!
Momo Momo 30 July, 2012
betul2.. yang pahit pasti manis akhirnya.. terus maju dalam hidup.. fighto oh!!;p
Masz Sidek Masz Sidek 30 July, 2012
durian2... walupun ada rasa pahitnya manis tetap ada... janji durian tu tak buruk...
syiela syiela 30 July, 2012
bestnya dapat jiran camni hehehe
Cik Nur Cik Nur 30 July, 2012
kalau di kokak si penjual durian tu, entoh apa rasa pulok yng timbul ni haa..hihihihih
~Sweet Honesty~ ~Sweet Honesty~ 30 July, 2012
jgn smapai kene kencing manis smpai terpotong kaki sudahla yea..hihi
faridah nazurah faridah nazurah 30 July, 2012
aku memang suka derian.. aku boleh makan derian tu 2bijik sekali makan. hahaha kdg2 tu sampai tekak pun jd perit.
hazwan hairy hazwan hairy 31 July, 2012
lumrah hidup..xsemuanya akan manis2 kan..bahahah..
Hanie Dew Hanie Dew 31 July, 2012
pahit tu ubat.memperbaiki yg kurang baik.
yg manis itu adayg bahaya.nanti leka plak. *metafora kehidupan.

jiran ko bg manis manis ada makna tu..hahahhaa..
Sayidah Nafisah Ruslan Sayidah Nafisah Ruslan 31 July, 2012
saya kalau dah lapar, bedal je semua..

tetibe.. haha
Sharidawati Shahrudin Sharidawati Shahrudin 31 July, 2012
nak beli sebakul durian boleh????hehehe
Ezad Skytech Ezad Skytech 31 July, 2012
untung la..tak payah nak masak dan pergi bazar ramadhan nak beli apa yg patut...huhu~
KiD KiD 31 July, 2012
kedai mamak tak hantar makanan petang2 ke boni?
Hidayah Bach Hidayah Bach 01 August, 2012
hehe,,walaupun entry nih sedikit biasa dari entry boni , akak tetap ketawa geli hati bilaboni letak gmbr takde kena mengena tu dan buat lawak spontan dengan mengaku..
hehe..serius boni , akak rasa mesti byk awek dah jatuh hati dgn boni..
Nurrul Nurrul 06 August, 2012
kalau tak ada pahit , tak syok jugak... nama pun asam garam kehidupan kan... jangan makan manis-manis sgt.. nanti 'rosak gigi ! :P '
si kiut lavender si kiut lavender 08 August, 2012
btul tuh..klau hari2 manis pun xbest gak..kena ada yg 'pahit' baru;ah nikmat hidup nih..:)

eh2..ari2 antar makanan leh dibuat calon isteri dah tuh..hekhek
Si Matatajam Si Matatajam 06 October, 2012
Hidup ni kena ada pahit dan manis baru la terasa erti kehidupan yg sebenaqnya...jangan sampai terlebih bodek dah la Boni..takut org meluat plak..