Hukuman Undang-Undang Negara Perlu Diubah Segera

     Baru-baru ni negara dikejutkan lagi dengan sebuah berita tentang bayi yang dicampak dari tingkat 3. Nampaknya, semakin menjadi-jadi kes-kes sebegini yang melibatkan pembuangan bayi dan pembunuhan bayi yang baru dilahirkan. Pada pendapat aku, hukuman undang-undang negara perlu diubah segera.


Hukuman Undang-Undang Negara Perlu Diubah Segera
Sumber gambar --> http://melayukini.net
     Kenapa perlu diubah? Kerana pada pendapat aku, sistem yang ada sekarang tidak lagi relevan dengan kes-kes jenayah yang semakin meningkat sekarang. Hukuman terlalu ringan. Bagi kes pembunuhan bayi, memang hukuman berat. Tapi kenapa tidak dipandang semula ke belakang? Maksud aku, hukuman bagi mereka yang berkhalwat dan ditangkap basah. Setakat denda rm3000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali, bagi aku sangat ringan. 


Hukuman Undang-Undang Negara Perlu Diubah Segera
Sumber gambar --> http://efyery84.wordpress.com
     Jika kita fikirkan semula, apa akan jadi jika hukuman bagi mereka yang berkhalwat dan membuat maksiat adalah penjara seumur hidup berserta sebatan? Itu dikira masih lagi ringan sebenarnya jika nak dibandingkan dengan hukum islam sebenar. Tapi, jika undang-undang sebegitu dilaksanakan, masih adakah manusia yang berani hendak membuat maksiat? Baiklah, aku pun bukanlah seorang lelaki yang baik kononnya. Tetapi, jika undang-undang sebegini dilaksanakan, aku sendiri pun tak berani nak membuat maksiat. Kalau aku pun tak berani, apatah lagi orang lain. Siapa yang nak hidup seumur hidup dalam penjara? Siap kena sebatan lagi. Pergh. Cacat punggung. 


Hukuman Undang-Undang Negara Perlu Diubah Segera
Sumber gambar --> http://grou.ps/script/talks/3575044
     Izinkan aku bertanya. Jika hukuman undang-undang bagi pesalah yang ditangkap khalwat dan membuat maksiat diberatkan lagi seperti di atas, adakah akan bertambahnya bilangan anak-anak luar nikah? Aku rasa jawapannya pasti akan berkurangan. Jika hendak membasmi, biarlah daripada akar umbi. Dan , Jabatan Agama Islam juga perlu melipat gandakan usaha mencari dan menangkap mereka-mereka yang membuat maksiat.


Hukuman Undang-Undang Negara Perlu Diubah Segera
Biarlah kes ini yang terakhir dalam sejarah negara kita. Apa salah bayi tersebut?
     Ini hanyalah pendapat aku sahaja. Pasti ada yang bersetuju dan pasti ada yang tidak bersetuju. Kerana setiap pendapat pasti ada pro dan contra.

{ 60 comments.. read them below or add one }

yana halim yana halim 21 September, 2012
hudud dah ada. tapi apakan dayeeee.......---->sila sambung sendiri. :(
fairus fairus 21 September, 2012
BRO.. UNDANG-UNDANG TETAP UNDANG-UNDANG. YANG PERLU DIUBAH IALAH DIRI KITA SENDIRI.. PENDIDIKAN AGAMA PERLU CUKUP. IBU BAPA MEMAINKAN PERANAN PENTING DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK. DISAMPING GURU-GURU KENA SELALU TERAPKAN BENDA-BENDA MACAM INI DI SEKOLAH..

KALAU MEMBUNUH, MENGEDAR DADAH HUKUMNYA MATI, TETAPI MASIH RAMAI YANG SANGGUP MELAKUKANNYA..
kakcik kakcik 21 September, 2012
Sepatutnya kita kembali kepada apa yang telah ditetapkan dalam Islam. Hukum yang telah diturunkan oleh Allah SWT itu sudah cukup adil.
Niesa Niesa 21 September, 2012
tak mampu nak cakap apa2..sebelum dia campak bayi tu dia tak fikir dulu ke?ntah mana la perasaan dia..haiss...
Sayidah Nafisah Ruslan Sayidah Nafisah Ruslan 21 September, 2012
rasanya malysia ni dah patut guna hukum hudud yang macam zaman rasulullah tu. lepastu tayang dekat ramai orang. ye, benda tu memang menakutkan tapi semua tu untuk pengajaran kita bersama juga.. huhu

kalau saya pun takut juga kalau kena sebatan macam tu kan?
Rozuan Ismail Rozuan Ismail 21 September, 2012
memang patotlah.hukuman sekarang ni sangat ringan.
duniafana duniafana 21 September, 2012
dalam AlQuran ada....kita yang xnak ikut..tnggu balasan saja nnti
faizfakhirin faizfakhirin 21 September, 2012
BETUL. UNDANG2 PERLU DIUBAH. KEMBALI KEPADA UNDANG2 ISLAM.

UTK BRO FAISAL >> DARI KECIK SAMPAI KE BESAR, DUK BISING PASAL DIRI SENDIRI PERLU BERUBAH, CIKGU SENDIRI YANG ROGOL ANAK APA CERRR ?? ANAK MURID TRAUMA, CIKGU DAPAT SYOK.

MANUSIA SEMAKIN HILANG AKAL, NAFSU DIUTAMAKAN, ISLAM DIGUNAKAN HANYA NAMA.
~Cik Sweety~ ~Cik Sweety~ 21 September, 2012
yang penting,mereka tidak akan terlepas daripada undang2 akhirat..(^__^)
Remy hazza Remy hazza 21 September, 2012
setuju jugak ngan pandangan bro..... bila kesalahan2 yg menjurus kearah tu tak keras... maknanya akan berlakulah lagi perkara macam nie......

sedih dgn apa yg berlaku..... hilangnya kewarasan.....
Zurina Zurina 21 September, 2012
akak tsangat2lah setuju andainya undang2 sedia ada diubah....
wantie wantie 21 September, 2012
aku rasa seberat mana pun hukuman manusia tetap akan wat kejahatan jugak. nama pun manusia kan, memang senang tergoda ngan setan.

fikir sejenak, sejak zaman nabi nabi terdahulu pun dah ada hukuman rejam sampai mat,sebat & potong tangan. tapi ada juga orang buat dan ada juga yg menjalani hukuman tu kan.

tapi bagus jugak cadangan kau tu boni. walaupun kita tak dapat nak hapuskan semua kejahatan. sekurang kurangnya dapatlah mengurangkan kadar jenayah.
are_lin@yu are_lin@yu 21 September, 2012
tak tau nak cakap apa..huhu..yg pnting otak ada tp xrti pkr..huhu
MAY MAY 21 September, 2012
kan...tergamak buang budak mcm buang sampah je...mentaliti masyarakt sekarang sangat rendah wlupun belajar tinggi...
Abil Fikri Ahmad Abil Fikri Ahmad 21 September, 2012
Betul la bro, mau kasi adjust keras sikit law ni. Dan kaunseling2 bab hukum2 agama ni kena perhebatkan lagi biar sampai di setiap telinga..
Iffah Afeefah Iffah Afeefah 21 September, 2012
stuju...

sbb kite tau bende tu slh n hukuman sngt berat

smpai kite sendiri xberani buat bile de bukti dpn mate

ni kes rogol dlpaskan dgn jminan kerana mse depan cerah

apekehe nye tu? ishh emosi aku
Cikgu Ma Cikgu Ma 21 September, 2012
setuju...mencegah dari akar umbi..mungkin patut dilaksankan undang2 islam sebenar...sebab Tuhan aturkan ada hikmahnya...

tpi ye la kan...kita disini sekadar bersuara...pemimpin dan rakyat harus bekerjasama..
Isabel Diaz Isabel Diaz 21 September, 2012
owg pndg sebelah mata jew ngan undang-undang sekarang :)
onn Lajer onn Lajer 21 September, 2012
Itu lah pasal kita marah apabila orang hina nabi tapi kita sendiri tidak mengikuti ajaran dan cara hidup nabi
piraaa piraaa 21 September, 2012
dunia dah tak selamat
maszull maszull 21 September, 2012
assalamualaikum Boni...betul tu Boni kekadang geram tengok ada lagi manusia mcm tu memang sepatutnya diketatkan lagi hukuman pada mereka yg melakukan perkara2 begini...kesian tengok bayi yg x bersalah jadi mangsa kejam ...:(
shinji izac shinji izac 21 September, 2012
pasal kes campak bayi tu, kalo x nak sgt, laen kali bak je cni.. aku sendri sanggup bela even makan minum sndri pun x brape nk cukup..
geram tul ngn pempuan tu..
Hidayah Hidayah 21 September, 2012
hurmmm..
no komen..

(karang akak ter emo kat opis nih payah)
Muhammad Saiazuan Norhalik Muhammad Saiazuan Norhalik 21 September, 2012
i'm not good with laws.. tapi sepatutnya kita mengikut cara islam.. pemimpin kita seorang islam, negara kita juga negara islam.. jadi tak salah mengenakan hukuman based on islam kan? seperti kesalahan mencuri, potong tangan, etc..
Arina Shamsul Arina Shamsul 21 September, 2012
Undang2 emmm..malas nak komen,kang melebih pulak kang.ngeeee.


Tapi..
Aku benci betul baca kes2 buang bayi ni.kalau aku baca juga nanti aku yang sakit jiwa.
haih!

Lina md. munir Lina md. munir 21 September, 2012
Semakin ramai yang mati rasa dan mati hati. Ya Allah jauhkanlah kami semua dari perbuatan dan lafaz yang melampaui batas dan jauhkan kami dari
hati yang mati, yang kering tanpa hidayah dari MU.
Che Rosliza Che mat Che Rosliza Che mat 21 September, 2012
Ada jugak baca berita bayi kena campak tue...kesian...betullah pendapat boni...mereka tidak takut dengan undang2 yg ada sekarang...
Nurmujahidah Ismail Nurmujahidah Ismail 21 September, 2012
takut amat,, sob3,, nauzubillahi minzalik
Crew Fathi Crew Fathi 21 September, 2012
Hurmm.. Bagi wa.. memang la sangat2 perlu ubah undang-undang negara segera.. Sebab dah banyak kes yang teramat kejam... Kesian tgk mangsa2 kes yang terjadi..
irsah irsah 21 September, 2012
Asanya kena olah overall nih.. undang2 luar dan undang dalam institusi kekeluargaan... ibubapa kena mainan peranan juga kerana segalanya bermula dr rumah... dan undang2 luar pula begitu rapuh sehingga tangkap khalwat pun buleh lepas kes.. pernah dengar? sudah tentu ada kan... heee thks share...
Hanif Idrus Hanif Idrus 21 September, 2012
Betul kata bro kat atas tu..
Tapi aku juga sokong pendapat boni gak... Hukum yang Allah turunkan itu adalah wajib dan bersebab...apatah lagi pada zaman keagungan hukum islam pun masih ada juga mencuri!!
Undang2 adalah mengawaldan mengurangkan..tapi kalau manusia nak buat well apa kit aboleh buatkan..at least kita patuh apda undang2 yang sepatutnya..
Sebab manusia ini mempunyai nafsu...
Cik Fie Cik Fie 21 September, 2012
ya allah...kesiannya bayi tu...
Muaz Faris Muaz Faris 21 September, 2012
kalo jadi perdana menteri mmg nak ubah pun undang2 tu.. haha
hazman aka species1980 hazman aka species1980 21 September, 2012
inilah cara sistem perundangan di negara kita... anyway ko tak citer lagi pasal slot BERITA di stesen tv yang banyak sangat paparkan citer yang kurang releven....
Syaifuddin Alias Syaifuddin Alias 21 September, 2012
emmmm....boni, undang2 ni aku rasa, aku tak tahu nak ckp apa..haha..
eh..nanti im aku kat facebook tau..ada sesuatu aku nak bgtahu berkaitan SEO Extravaganza
KiD KiD 21 September, 2012
hmmm.. macam2 laaaa skarang.. berani buat tapi tak berani tanggung
eva eva 21 September, 2012
Hmmm msalah dgn diri sendiri kekurangan agama itu pasti... Keadaan dunia semakin canggih sebenarnya mengundang byk masalah.. Terlalu expose.. Tp apakan daya... Semua terkejar kejar... Hmmmm
Mat Som Mat Som 21 September, 2012
Allah suruh kita sembahyang, kita semua ikut, kita sembahyang.

Allah suruh kita puasa, bagus, kita puasa bulan Ramadhan.

Allah seru kita pergi haji, kita pergi, ramai dah kumpul duit nak pergi.

Allah suruh potong tangan org yg mencuri, disebut dlm Quran

Kita berdolak-dalik, nantilah..itulah..inilah...ramai dah jadi mangsa termasuk org kafir
Nak biarkan pintu terbuka pun dah takut.

E
Nurulee Nurulee 21 September, 2012
Kesian betul Baby tu. Takde hati perut manusia sekrg =='
Ikmal Ikmal 21 September, 2012
Assalam, betul tu Boni, Undang2 yg berkaitan harus diteliti semula mengikut peredaran zaman sekarang nie... kita tengok makin banyak pula kejadian buang bayi yg keluar dekat tv, media massa dan banyak lagi platform. itu yg kita ketahui tapi macam mana yg kita tak tahu, mungkin banyak lagi... Sekian... (^_^)
aimaniman aimaniman 21 September, 2012
yupp tambah2 bila yg dihukum cuma siperempuan.. lelaki yg menjadikan perempuan tu termengandung lepas bebas.. buat lg kat org lain...
KorN KorN 21 September, 2012
entry serius by boni. so kne jwb serius jgk.

aku stuju dengan bbrapa komen di atas, yg perlu ubah ni diri kita, kerana apa? jika org tu melakukan khalwat tp selamat? mcm mana tu? undang2 hanya utk mereka yg tertangkap shja.. tp mereka yg terselamat tu?
mardewan mardewan 21 September, 2012
memang teruk betul la mak bayi yg campak bayi dari atas tu.. ingt sampah ke..
shidaR shidaR 22 September, 2012
apasaja hkuman shida terima asalkn kes2 mcm ni dpt dibanteras..
PotiaCasaDelarossa PotiaCasaDelarossa 22 September, 2012
NI pendapay aku :
BAGI AKU KEKEJAMAN ATAUPUN JENAYAH UNDANG2 TAK BOLEH DI PERSALAHKAN.. YG PERLU DIPERSALAHKAN ADALAH DIRI INDIVIDU TU SENDIRI.. BEGINILAH KURANGNYA KASIH SAYANG DARI IBU BAPA DAN TIADA DIDIKAN AGAMA YG SEWAJARNYA... KES BUANG ATAU LONTAR BAYI DARI BANGUNAN TU DAH CUKUP MEMBUKTIKAN KURANGNYA DIDIKAN AGAMA.. BILA TIADA DIDIKAN AGAMA YG CUKUP.. BEGINILAH JADINYA.. MANA MUNGKIN TERJADINYA ZINA KALAU ADA IMAN DLM DIRI SENDIRI.. KALAU NAK PIKIRKAN SYOK MMG LA SYOK TIME MAIN (AKU RASA LAH..KLU X SYOK DORG X MAIN..) KNP??? PIKIR SYOK JE? MASA TGH SYOK TU X PIKIR KE SESUATU YG X SYOK BAKAL TJADI?? X PIKIR KE TERBABAS? PANDAI MKN PANDAI NAK SIMPAN DLM ERTI KATA LAIN BERTANGGUNGJAWAB LAH SIKIT BODOH!!!..(MAAF EMO SIKIT).. BERBALIK PADA UNDANG2.. DULU2 NEGARA KITA TAK SEKETAT SEKRG UNDANG2... ADA PENAH DGR KEJADIAN BUANG BAYI???..AKU HERANLAH.. DAH BUAT DOSA PASTU BUAT DOSA LG..

1- BERZINA TU DOSA
2- TAK BERTANGGUJWB DOSA
3- BUNUH BAYI DOSA.
4- MENYUSAHKAN MASYARAKAT TU DOSA.
5- HIDUP TAK TENTERAM JADI BURUAN.
6- NERAKA JAHANAM LAH TEMPATNYA..

MORAL OF THE STORY: BKN UNDANG2 PERLU DI BUBAR TAPI ILMU AGAMA PERLU DIPERLUAS DAN DIWAJIBKAN KLU NAK JADI WARGANEGARA MALAYSIA NI...PASAL UNDANG2 TU DI UBAH ATAU DI BUBARKAN HANYA YG PERLU BAGI MEMENUHI PERUBAHAN MASA DI ZAMAN GLOBALISASI NI..


SEKILA: YG TAKDE ANAK USAHA BUAT MCM2 NAK DAPATKAN ANAK..YG DAH ADA ANAK DIBUNUHNYA..WPON ANAK TU LUAR NIKAH TP DIA TETAP MANUSIA.. TAK NAK BERTANGGUNGJAWAB LEBIH BAIK BAGI KAT ORG ATAU TINGGALKAN JE KAT MANA2 ASALKAN ANAK KECIK TU TAK MATI.. KESIAN SIOT.. AKU TERLANGGAR ANAK KUCING MASA REVERSE KETER PON TGK DIA TERSEKSA MENGGELUPUR NAK MENITIK AIR MATA AKU RASA BERSALAH SGT2... NI KAN PULAK MANUSIA...
WALLAHUALAM... SEKIAN AKU YG MARAH DGN KES BUANG BAYI TU...
**sian Boni kena baca panjang2... :)
Si Matatajam Si Matatajam 22 September, 2012
Undang2 dah tak mampu nak belenggu jenayah..kecuali kta manusia ni kembali landasan Allah yg sebenar-benarnya.... Tapi kenyataan ni mmg susah kan...
baby comel baby comel 22 September, 2012
setuju dgn sahabat2 kat atas ni. apa-apa pun didikan tu bermula dari rumah. sekolah utk memantapkannya lagi. tp kalau hebat camne pun kat rumah, then tetap bergaul dgn kwn2 yg 'liar' yg dah terbabas alamatnya kita pun 2x5 jelah.
Ada asas agama kukuh insyaAllah apa sahaja yg kita nak buat kita tahu Allah itu ada, Allah nampak apa yg kita lakukan. pasti kita takkan buat benca2 cmtu kan.
Perempuan, jangan senang2 je nk rela diri diperalat utk keseronokan dunia ni.
Lelaki, dah buat tu xreti nak bertanggungjawab? kalau ko bertanggungjawab, kahwin & pastilah anak tu takkan dibuang camtu.
Undang-undang memang perlu dimantapkan & hukuman tu biar berat sebab melibatkan nyawa supaya menjadi pengajaran kpd orang lain. kan..
~Solat itu mencegah perbuatan keji & mungkar. jadi jom kita jaga solat
Denaihati Denaihati 22 September, 2012
entri yg serius seserius kes2 yg melanda...heeee
banyak kes2 buang anak yg buat orang islam kita sendiri. secara peribadi bagus sangat kalau undang2 yg lebih ketat, dalam masa yg sama ilmu agama yg melekat dlm diri juga perlu ditingkatkan supaya diri dekat denganNya. banyak penyebab kes ni berlaku(bukan 1 pastinya) dan setiap penyebab harus ditangani dgn baik.
cci cci 22 September, 2012
syian tgk bb yg kene campak tu.. alahai.. apelah dosa bb tu.. x pe.. di syurga tempatnya nanti...tp org l=yg lahirkannya tu.. akan dapatla di sana nanti... tp walau undung2 diperkuatkan lagi... selagi manusia masih lagi ditakuk lama.. pangai seperti binatang...tetap gak berlaku.. dgn itu.. kita sendiri yg perlu berfikir seperti manusia.. bkn binatang... *mood geram
✿Lady Ainaa✿ ✿Lady Ainaa✿ 23 September, 2012
ena rsa, undang2 negara tak patut dipersalahkan sgt.. yg slh, diri sendiri ni.. undang2 diri sbb setiap manusia ada agama tersendiri *abaikan org yg xde agama tu, athies*...
faridah nazurah faridah nazurah 23 September, 2012
aku rasa la kan, walaupun hukuman dah berat klau diri tu masih xberubah, tetap sama. xkira la hukuman tu berat atau tidak yg penting terletak pada hati. cuba kau fikir balik, kan dalam hukum allah pun klau berkhalwat akan dapat balasan kat akhirat. tapi kenapa manusia masih lakukan walupun tahu ada azab akhirat? sbb tu kita xleh 100% salahkan sistem undang2. pucuk pangkalnya HATI.
Bobo Bobo 23 September, 2012
yup! betul tu, kuman harus dibasmi dr akar umbi..

kte tgu sat je lg utk sistem perundangan diubah bila......... memerintah.
AlyzaFisol AlyzaFisol 23 September, 2012
aishh...kesian bayi x bersalah tu...org buat tu xreti nk pikir panjang ke sebelum buat...jgn la ikut nafsu sgt...yg terseksa & menjadi mangsa, org yg tak berdosa...
Ezad Skytech Ezad Skytech 24 September, 2012
mmg takde akal org yg buat benda2 mcm ni..tergamak nak buat mcm tu...adehh...yg tak berdosa jadi mangsa...
lepakk.com lepakk.com 24 September, 2012
Hukum Hudud adalah solutionnya
Dianaa Dianaa 24 September, 2012
maybe diorang tak ambil berat untuk kes ni. sebab tu hukuman pun macam tu je. patutnya hukum je diorang macam mana diorang hukum baby yg tak berdosa tu.
Myvitrd Myvitrd 26 September, 2012
Sangat setuju dengan cadangan kau bro.. nak cegah dari awal... bukan dah buncit baru nak merawat.. sangat sedih bayi yg dicampak tanpa peri kemanusiaan