Cara Menghapuskan Tikus Terbaik

Cara Menghapuskan Tikus Terbaik | Kalau cakap tentang tikus, mesti ramai yang mengeluh kan? Apa lagi menyumpah seranah makhluk kecil, kaki pendek, badan panjang dan muncung panjang tersebut. Sebenarnya, hari ni aku nak berkongsi cara menghapuskan tikus yang terbaik setelah aku buat kajian demi kajian.
cara menghapuskan tikus
Buatlah muka comel macam mana pun, kau tu tetap busuk masam. Credit -cintahinggasyurga.blogspot.com
Suatu ketika dulu, rumah aku ni sering dimasuki oleh tikus sehinggakan satu hari aku telah mengisyhtiharkan perang. Maka hari-hari aku akan memasang perangkap tikus , baik dari segi gam tikus mahupun perangkap tikus, semuanya aku dah pasang. Sampai kadang-kadang aku sendiri yang terpijak gam tu. Hampeh betul. Menggelupur aku masa tu. 


cara menghapuskan tikus
Contoh cara menangkap tikus menggunakan gam tikus. Credit - umich-gonzales.blogspot.com
cara menghapuskan tikus
Cara menggunakan perangkap tikus. Credit - balannambiar.wordpress.com
Bilangan yang aku dapat tangkap memang banyak. Tapi bilangannya tak pernah berkurangan. Makin hari makin banyak pula. Seolah-olah mencabar aku. Makin banyak yang aku bunuh makin banyak pula yang datang

Hinggalah satu hari, aku cuba membuat satu uji kaji. Lepas aku berjaya menangkap seekor tikus, aku bawa keluar. 


" Aku lepaskan kau. Tapi janji jangan masuk rumah ni lagi tau. Pesan kat kawan-kawan kau yang lain." , pesan aku kepada tikus tersebut sambil membelai manja dan mencium pipi tikus tersebut kiri dan kanan. (Baiklah, tang belai dengan cium ni jangan percaya. Tahyul semua ni. Cuma ikut pada pesanan aku tu je.)


Luar biasanya, sejak daripada hari tu, tak ada seekor pun tikus yang masuk rumah aku lagi. Sampailah ke hari ni. Hurm, benarlah kata orang tikus ni sebenarnya adalah haiwan yang bijak dan faham kata orang. Aku tak taulah samada cara ini berkesan pada korang, tapi pada aku berkesan. Cuba korang buat. Tak cuba tak tau.


P/S : Cara ni hanya berkesan pada TIKUS sahaja, bukan pada CENCOROT. Aku pernah cuba kat cencorot. Tak berhasil. Cencorot ni insaf dia sehari je, esoknya dia masuk balik rumah aku. Hampeh.



cara menghapuskan tikus
Ni lah wajah sebenar cencorot. Sehari je insaf.
cara menghapuskan tikus
Buat korang yang tak tau nak bezakan antara tikus dan juga cencorot. Cencorot ni mata dia kecil pastu muncung dia tirus panjang.


sepetang bersama blogger 2013 Banner

{ 186 comments.. read them below or add one }

Len Inouie Len Inouie 25 January, 2013
Wah~ pernah cium tikus? hahaha...
hehehe..
Abang Len tangkap tikus guna sangkar.
Bila dah terperangkap dia tak sanggup nak bunuh.
Last2 jadi pet dia.

Ada ke pelihara tikus jadi ept. sengal.. tapi nak buat camner. abang. Sabar jer la..
Sheila Salim Sheila Salim 25 January, 2013
Assalamualaikum. sheila pun ada masalah cencorot kat rumah tu. hampir sebulan berperang. last2 hilang sendiri. kaedahnya, bubuh kain kat pintu depan dengan belakang. hahahahahhaha padan muka kau cencorot! geram je masa main perang2 tu
Irwan Alessa Irwan Alessa 25 January, 2013
B.beruntung ni memang banyak tikus ke?? Hari tu aku tangkap kat kedai ekor dia besar straw.. Gila la.. Cina belakang kedai aku tanya.. " Lu mau bikin apa?? Mau buat padprik ka?? Lol!
Irwan Alessa Irwan Alessa 25 January, 2013
B.beruntung ni memang banyak tikus ke?? Hari tu aku tangkap kat kedai ekor dia besar straw.. Gila la.. Cina belakang kedai aku tanya.. " Lu mau bikin apa?? Mau buat padprik ka?? Lol!
Donny Ien Donny Ien 25 January, 2013
comel tikus tu bro, perangkap no 2 tu yang senang di gunakan, dah banyak tikus saya tangkap
Lyeen De Syifa Lyeen De Syifa 25 January, 2013
tikus lagi paham bahasa drp pencuri.ahaha..hebat tikus ni..haahh
Fiza Rahman Fiza Rahman 25 January, 2013
Gelilah tgk muncung cencorot tu.
Bin Muhammad Bin Muhammad 25 January, 2013
Guna pelekat untuk perangkap tikus rasa spt kejam sgt. Bila guna perangkap sangkar xsampai hati nak bunuh. Elok bela kucing kot. Tapi kalau cara yg tuan pakai berkesan...mmm apa salahnya cuba.
♥  Miss Hearty  ♥ ♥ Miss Hearty ♥ 25 January, 2013
errrr...panjangnya muncung cencorot tuw :/
iima ❥ iima ❥ 25 January, 2013
GELIIIIII..
FOBIA GILERRR DGN TIKUS...

cencorot lari laju kecik plk tuh..
tp mmg betul org tua2 selalu ckp kalau ada tikus jgn kata buruk kat dia atau maki2 dia nty dia lagi kacau kita takpun geget kita..dia phm kata org laa
Gombug Gombug 25 January, 2013
Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna bagi perkongsian internet. Sebagai contoh katakan rakan sebilik anda mempunyai komputer riba yang disambung ke talian internet manakala komputer riba atau tablet anda tidak mempunyai sambungan internet, maka perisian inilah yang anda perlukan. Baca selanjutnya...


Telefon pintar Sony Ericsson Xperia tawarkan kapasiti 50GB simpanan secara percuma. Pihak Sony Ericsson telah melancarkan promosi bagi pemilik Xperia yakni ruang simpanan berkapasiti sebanyak 50GB secara percuma berasaskan teknologi cloud storage. Baca selanjutnya...


Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan. Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera. Baca selanjutnya...


Pengasas Blackberry hilang jawatan kerana para pelabur. Jawatan Ketua Pegawai Eksekutif(CEO) yang disandang bersama oleh Mike Lazaridis dan Jim Balsillie kini terpaksa akur dengan tekanan dari para pelabur syarikat mereka untuk melepaskan jawatan mereka. Walaupun mereka berdua bersama sama adalah pengasas bersusah payah membangunkan syarikat ini pada awalnya tetapi mereka terpaksa melepaskan jawatan tersebut kepada Thorsten Heins. Keputusan itu sekali gus menamatkan perkongsian kepimpinan selama dua dekad oleh Mike Lazaridis dan Jim Balsillie yang juga pengasas syarikat telekomunikasi itu selepas bergelut untuk bersaing dengan Apple dan Google.
Baca selanjutnya...


Ketua Pegawai Eksekutif(CEO) Teknologi Maklumat Terteruk: Terdapat beberapa individu yang disenaraikan oleh readwriteweb.com di antara ketua pegawai eksekutif(CEO) yang paling teruk bagi peneraju industri teknologi maklumat.Baca selanjutnya...
Kakzakie Kakzakie 25 January, 2013
Ini kira petualah boni. Tapi betul org tua-tua pesan tikus tak boleh dimarah - macam kelakar tapi itulah macam boni kata dah terbukti kan..
Hafiz Rahim Hafiz Rahim 25 January, 2013
Hari tu cencorot masuk umah aku weh..aku pasang perangkap then bila dah dapat aku rendam dalam air..nak mati punya pasal dia sondol2 hidung boleh kuar tu sangkar..dah alang2 dia kuar aku ketuk ngan selipar..terua mati..the end..tapi aku tak sempat la cium macam ko buat..hahaha
Tinta Lana Tinta Lana 25 January, 2013
Boni,cencorot, pakai la cara apa pun, bak kate ko, die insaf kejap je.

Aku ingt lgi abah ak dah guna mcm2 cara cencorot ni..bab pasang perangkap tu, jgn citer la, kadang2 smpai 3,4 skligus pasang.

Kadang2 gantung pisang. Cara ni berkesan..tpi penat skit la, nak pasang2 semua tu.

Tapi, betoi ka hang pesan2 kat tikus ni? hehehe
Liyaa Mf Liyaa Mf 25 January, 2013
Aku salu datang sini sebenarnya. Sbb aku salu nampak komen2 kau kat byk tempat, kau ni macam sengal2 je. Hehehe. Tapi aku baca diam2 je la. Belum rasa nak komen lagi. Kali ni aku nak komen.

Aku kena baca entry ni tanpa tgk gambar. Nampak gambar, aku kena scroll laju2. So faham kan apa maksud aku? Heheh! Err tadi aku macam byk bnd nak komen. Tp macam dah panjang je. So tu je la dulu komen aku. Laen kali sambung :D
QasehnyaRania QasehnyaRania 25 January, 2013
baik nya en boni.
tapi kan mmg betoi pon kita tak boleh marah sebarangan dgn cikti ni.seolah2 dia dengar dan paham yg kita bebelkan dekat dia.
contohnya kan yah saya ada simpan botol minyak ni dalam bilik(botol plastik)..mula2 dia datang just selerakkan je.ok pastu ayah saya bising2 kat dia. esk lusa malam tu dia datang .habis digigit botol tu.minyak pon habis tumpah tinggal separuh je..

pengajarannya jgn marah cikti sesuka hati.dia pon ada perasaan tau :D

Pokok Manggis Depan Rumah Pokok Manggis Depan Rumah 25 January, 2013
terima kasih kongsi info ini. boleh cuba untuk tikus kat rumah. Nanti kalau boni dapat tips baru untuk cencort bagitahu juga yea. cencorot ni degil sikit.
onn Lajer onn Lajer 25 January, 2013
ya ke boni kau cium pipi mak ti ni
Aien Alien Aien Alien 25 January, 2013
betul la Boni..macam kata orang2 tua jangan dimarah / disumpah tikus nanti lagi banyak yg datang. so Boni dah buat la ni ek..berkesan. hehe. cencorot degil ek..insaf sekejap je.
Dianaa Dianaa 25 January, 2013
ye je tikus tu faham cakap abang Boni.
okay, baru tau macam mana nak bezakan cencorot dgn tikus. terima kasih. hehe :D
NAL NAL 25 January, 2013
terbaik lah...panjang muncungnya..
Papa Mifz Papa Mifz 25 January, 2013
rupa kena berbudi bahasa dengan sang tikus yer...hehe
IntaNBerliaN IntaNBerliaN 25 January, 2013
saya pun tgh berperang dg tikus skrg ni... geram je... kne gtau hubby sy petua ni.. thanks tau.. :-)
[PCL] [PCL] 25 January, 2013
aku punya tempat ni, tikus blm ada lg tp monyet banyak la bro...boleh ke buat mcm bro buat tu ?
Rozalia Binti Alik Rozalia Binti Alik 25 January, 2013
boni2 , saya percaya ngan cara awak nie coz bapa saya pun aa ajar dan kami aplikasi kan . haha... sebab rumah kami memang banyak tikus , sampai saya fobia ++ trauma dengan binatang bernama TIKUS . -_-"" hehe...
Zurina Zurina 25 January, 2013
cencorot ek...akak pggil mukus...;)
ikaa ikaa 25 January, 2013
alalaala ciannya...tp sy bela tikus...
wantie wantie 25 January, 2013
tak dapat bayangkan kalau ko benar benar cium si tikus tu. sekali dia geget hidung kamu kan dah jadi rompong...

cam no nak peasan kat tikus tu yer. nak pegang dan bisik kat telinga dia pun akak tak berani. eeee... goliden
Niesa Niesa 25 January, 2013
yg dekat rumah tu sll cencorot ke tikus?kompiuss kejap..tikus kt umah niesa bijak..dh mcm2 perangkap pasang mmg xpenah kena.. ~_~
diana diana 25 January, 2013
kompius tang tajuk ..ingtkan nak hapuskan tikus terbaik..maknanya tikus yang no satu (terbAIK..)HEHEHH..

rupa2nya cara terbaik menghapuskan tikus..heheh
aQu Mad aQu Mad 25 January, 2013
akak tak sampai hatila nak bunuh tikus.. nasib baik bro ada tips yg terbaikk punya.. trimas :)
Remy hazza Remy hazza 25 January, 2013
baik punya petua...... siap kasi french kiss lagi..... lepas tu kena samak tak bro mulut tu????? he3
cweet pinky cweet pinky 25 January, 2013
adei , kat uma nih banyak haiwan cncorot tuh lerr , tapi bile ade kucing nih , macam terkawal le jugak ...

so bela la kucing , siyes !
LelakiSemalam LelakiSemalam 25 January, 2013
aku selalu guna penyapu....but selalu miss jer !
krole krole 25 January, 2013
ternyata..ko bkn stakat kacak...malah gagah...argh! kalau aku argh!!! tak boleh nak dekat benda2 camni..geli beb!
Encik H Encik H 25 January, 2013
ceh..Liyaa tu sebenarnya takut tikus..hahaha

eh kalau nak halau biawak atas bumbung camne? sila beri tunjuk ajar..kalau boleh buatkan video tutorial sekali..
Nastyna Nastyna 25 January, 2013
asal tak cuba minta tikus tu masak? macam rattatouile ala payah nak eja la.
Nurlyla Nurlyla 25 January, 2013
tu lh psl.. yg cencorot ni mmng spesis x dgr ckp.. kjap je dh x ingat. kena bgitau jugak brkali2..
aimaniman aimaniman 25 January, 2013
Yupp suami akak pun buat mcm tu.. berkesan ke tak, x pasti sbb kadang2 bila dah lupa, ada je tikus ni balik...
hana hadi hana hadi 25 January, 2013
baru tau cencorot tu..huhu hana xsuka la bunuh-bunuh ni. kesian.. hana pun ada juga pesan mcm tu kat tikus. mmg berhasil kan
ALS ALS 25 January, 2013
Jangan kata nak cakap. Jumpa pun takut.. Huhu..
MaMa Rey MaMa Rey 25 January, 2013
cara pertama tu jarang gunakan..
cara kedua ibu selalu gunakan..perangkap tikus2 yang menyerang kebun ibu di kampung..

nakal si cencorot tu..
titan titan 25 January, 2013
guna umpan cendol. nanti tikus tu tak pergi dah rumah ko, dia pergi kedai cendol.
Denaihati Denaihati 25 January, 2013
cara berkhemah habis ni. cencorot ni spesis tikus tak padam kecik, semua tempat menyelinap
Mat Som Mat Som 25 January, 2013
Benar kata sdra Boni
Saya pernah menghapuskan 17 ekor tikus di dapur rumah saya dalam satu malam, tahun lepas.
Ia agak meremangkan bulu roma saya, aneh, saya rasa pelik, dari mana datangnya mereka?
Kini, saya merdeka drp tikus. Tapi saya tak pernah mencium tikus. Petua sdra benar2 satu penemuan baru dlm dunia tikus.
hazwan hairy hazwan hairy 25 January, 2013
kalau kat kl ni tikus jrg dh jumpa tp kalau lipas byk gila..haha..mohon buat lipas plak..
zila manaf zila manaf 25 January, 2013
euwww yek yek kot...tapi dalam tibi nmpak kiut jek?? *mickey mouse hahaha
MK Kimi MK Kimi 25 January, 2013
cute plak cencorot tu aku tgk..haha!

aku sahkan nak pegang, mai dekat aku terus sepak.

:)
^^eKaTiKaH^^ ^^eKaTiKaH^^ 25 January, 2013
tikur? serius geliiii!!!.. Kalau nampak tikus, mesti panjat kerusi.. hahah xD
вʋввℓɛ ρσρƨ вʋввℓɛ ρσρƨ 25 January, 2013
nampak cam kejam la pulak . hahaha. ;) hamster hana comel .hahaa. kalo tikus mmg geli la nk pegang :)
Nadot Nadot 25 January, 2013
hahahaha...boni bengong la... terpaksa gelak bile baca entri ni... sehari je eh cencurut insap... hohoho
Pendekar Berkuda Pendekar Berkuda 25 January, 2013
aku kalau nampak tikus, sepak je...terbang pun terbanglah...

he he he...

Maulidur Rasul Dan Asus U32U
Iffah Afeefah Iffah Afeefah 26 January, 2013
geli la entry sal tikus boni

#makin mls berblogging hurm
nik ros nik ros 26 January, 2013
rumah nik ada gak tikus. baru jea tutup mana2 lubong supaya tikus tak masuk. ingat nak guna cara gam jugak.
Liyaa Mf Liyaa Mf 26 January, 2013
Err Encik H dah pecahkan rahsia aku pulak.

Boni, tolong jangan bagitau sesiapa tau, yang aku ni takut tikus sebenarnya. Hehehe.
Aku Penghibur Aku Penghibur 26 January, 2013
cencorot hahahaha pon boleh ... tikus ... cute makluk tu tapi kalau gigit membinasakan
fairus fairus 26 January, 2013
DULU RUMAH MAK AKU PUN BANYAK TIKUS DAN CENCOROT.. MACAM2 CARA DIBUAT UNTUK MENGHAPUSKANNYA.. DAH TU HABIS TEMBOK BATU PUN BOLEH BERLUBANG.. TAPI SEKARANG SUDAH TIADA LAGI TIKUS..
Ezad Skytech Ezad Skytech 26 January, 2013
dua2 cara tu aq guna...guna gam tikus tu payah sikit...tikus skrg da genius..pandai dia elak gam tu...haha...guna perangkap mmg senang mengena la...hee~
ctk ctk 26 January, 2013
rumah sewa ct dlu bnyk tikus...klau dpt tip ni awl2 bgus jugk..hoho
baby comel baby comel 26 January, 2013
Dua dua pun xsebulu walaupun berbulu lebat.. Kitorg panggil dia kak ti, kalau dia beranak jaga2 la. Abis satu rumah jadi tawanan dia :)
zaxx zaxx 26 January, 2013
hahahahaha.... pergh..mendengar kata rupanya tikus umah ko boni..mohon jd tikus bhuster umah aku lak..:) haha
Noor Ikmal Noor Ikmal 26 January, 2013
Assalam, memang terbaik bro... rumah aku pun sama juga Boni tapi aku pelihara rakan baiknya yakni si TOM... hahhaha... memang jrang dah...
Kuazue Mohd Kuazue Mohd 26 January, 2013
as salam... cik azue datang vertandang...by the way..dtg ni nak menjemput tuan umah join my GA..meh la..semoga ukhwah berpanjangan..
http://kuazue.blogspot.com/2013/01/kome-nak-tak-my-2013-1-give-away.html?m=1
fifie fifie 26 January, 2013
Sejak ada kucing seramai 13 ekor nie tikus pun tak lalu nak main main depan rumah. hahahha
iAmCekbolat iAmCekbolat 26 January, 2013
seriuss kena bercakap dgn tikus tu ?
.::: Princess MOMOY :::. .::: Princess MOMOY :::. 26 January, 2013
haha. yo ooo je pesan ngan tikus
cencorot tu pesan2 dia tak main.
kena cium pipi kiri kanan
Cik Nur Cik Nur 26 January, 2013
sama je spisi depan ni kan...
eh..comel telinga dia..
hihihihi
Muhammad Saiazuan Norhalik Muhammad Saiazuan Norhalik 26 January, 2013
dem~ haiwan pengotor.. huhu tapi luaran je kan? ad orng ckp, dalaman dia elok..tah la
nur emilya nur emilya 26 January, 2013
Hm, yeke, cencurut takleh eh?
Kat sini cencurut yang banyak. Geram jugak.
Ade kucing pun tetap tak berkurangan bilangannya.
Duhaii.
Deqla manjew Deqla manjew 27 January, 2013
Wahhhh ni tikus educated ni...hahaha
Bui Junaidi Bui Junaidi 27 January, 2013
MACAM MANA NAK BAGI PESANAN,TENGOK MUKA TIKUS PUN GELI..EIIII..GUNA SMS BOLEH TAK?HAHAHA
Juan Juan 27 January, 2013
tikus memang sebegitu
Aida Omar Aida Omar 27 January, 2013
tang pesanan khas penaja buat cik tikus tu memang menjadi.. abah aida selalu buat.. haha.. cuma tambah sikit kalau kau datang semula memang mati lah kau nanti. :P selang 8 bulan datang tikus baru pesan lagi macam tu, hilang semua. gitu lah seterusnya.. cencorot belum lagi ada dekat rumah.. geli pulak tengok gambar tu.. erk
zulhilmi tempoyak zulhilmi tempoyak 27 January, 2013
teknik lain nk guna halau tikus kan.. hg amek gmbq org yg hg tak suka.. tempek kat kawasan utama laluan tikus...

konfem tikus pon xbrani nk dtg dah.. kehkehkeh
Nurulee Nurulee 27 January, 2013
Haha. cool. Dengar cakap. So far kat rumah ee takda lg mende nih.
lynndAmya lynndAmya 27 January, 2013
haha, em tp kan ak mmg xbrani nk menyumpah tikur lepas abah aku tegur, tak baik mengata encik tikus, sbb dia mcm tau, nt dia balas dendam kt rumah kita, hahaha ngeri aku~ :p
mie mie 27 January, 2013
baru lps tgk fear factor selebriti..
ada ke, tikus dipnggil cik siti
haaha
O CIKTEDDY O CIKTEDDY 27 January, 2013
tikus ni comel pe..dari jauh la.hehe
owh bru nak tanya cencorot tu camne.. :D

maaf lama x jenguk sini,bz ;)
Carlos Santiago Carlos Santiago 27 January, 2013
Oh Damn..aku paling benci tikus..Hamster skali pn...
cik nana cik nana 27 January, 2013
selamat kat rumah belum pernah jumpa tikus lagi. euwww
dya bunga dya bunga 27 January, 2013
kat umh lama pernah bertarung dgn tikus..haha..
Shida Radzuan Shida Radzuan 27 January, 2013
dua2 cara pakai..guna getah tu dekat umah..prgkap tu dekat ofis hehee terbaik...!
MaYa MustWany MaYa MustWany 27 January, 2013
tersenyum sendirian bila baca part bagi nasihat n tikus2 pun xde dah..makhluk Allah swt.. :)
pipoq pipoq 27 January, 2013
kalau ada rezeki bila2 nanti aku cuba la..bulan lepas baru je seko dah masuk perangkap..arwah dah pun..hehehe..
iAwani iAwani 27 January, 2013
aktiviti tangkap tikus ni seronok juga nampaknya.. hehe.. terutam apabila umpan mengena!
Cik Ain Cik Ain 27 January, 2013
ain penah bela ank tikus ahahaha..eh..
Hidayah Hidayah 28 January, 2013
Alhamdulillah , kak dayah belumpnh ada masalah dgn "cik ti" setakat nih..
pernah nmpk mereka merayap rayak kat luar rumah , jln raya , longkang kedai mkn .. seram sejuk jugak.. tambah yg saiz dewasa++ tu..

hurmm..tapi tips boni kasik nih mmg k.dyh pnh dgr dari org org tua la..

*err...adakah ini bermaksud boni dah tua...ye la kot kannn...haha..
aTieYusof Family aTieYusof Family 28 January, 2013
erkkk!..geli lah tikus ni Boni.. mmg fobia dgn TIKUS..huhu..
paham bahasa juga erk depa..haha..
nti nak suruh hubby buat mcm tu!..
apa pun tikus ttp BAHAYA.. hati2 kencing tikus...
Pykaa Pdott Pykaa Pdott 28 January, 2013
pergghh crita bab tikus plak , gelii tgk tkus nie , dulu rumah pyka ade jgk tikus , time nak tgkap tikus nie trtiba trtgk anak tikus yg merah2 tuh trus fobia smpai harini , so memang tak brani la nak tgkap tikus
Cik Fie Cik Fie 28 January, 2013
haha . lawak ler ayat ni :P

" pesan aku kepada tikus tersebut sambil membelai manja dan mencium pipi tikus tersebut kiri dan kanan "
Syaifuddin Alias Syaifuddin Alias 28 January, 2013
err..aku geli dgn tikus.. -.-
Nana Liena Nana Liena 28 January, 2013
bela la kucing. boni takut kucing ea? ahahaha LOL :P
Ena's Palace Ena's Palace 28 January, 2013
kan bes kalu cium tikus tu menjelma puteri raja yg cantik lagi menawan.....ala2 kisah cium katak jadi putera raja..jadila PUTERI TIKUS..hahahaha
Etuza Ezawarna Etuza Ezawarna 28 January, 2013
sebenarnya, etuza ada melakukan hal yang sama, tapi di sekolah, Guru besar sekolah etuza balik2 pasang perangkap tikus di bilik guru, hari-hari lah ada tikus menjadi mangsa, lepas tu etuza agak kesian makhluk ni, kan dia cari makan ja, gigit kotak, macam2 di gigit. Etuza bawa tikus yg kena perangkap tu dan hantar ke hutan, etuza bercakap2lah dengan tikus ni, suruh kawan2 diat tak datang ganggu bilik guru,memang ada kesan sejak tu tak datang lagi dia, cuma kalau guru2 lupa buang bekas makanan siap lah dia datang tau, so kena bersih juga jika tak dia akan datang KJ.
محمد رازيق محمد رازيق 28 January, 2013
nice sharing bro. aku pun geli tikus. hehe, dulu pernah ada. aku guna pelekat n sngkar. hehe
Khalilah MNor Khalilah MNor 28 January, 2013
Boni... Nampak gaya cara ber diplomasi lebih berkesan. Baik berkesan pd manusia dgn haiwan~ Lepas ni nak try nasihat kat sesemut kat rumah. Diorang mcm dah melampau. Air masak pun diorang nak serbu ramai2... Ish... :P
Seneorita Baharin Seneorita Baharin 28 January, 2013
Chomelsss laa cencorot tu..hehe..kenapa boni xbela je?heeehhhhee
siti fatima Arifin siti fatima Arifin 28 January, 2013
dua2 cara tue pernah cuba. lagi satu terus bg racun tikus. esokkan mati bergelimpangan. xoxoxo...
nea lopah nea lopah 29 January, 2013
salam kenal en Boni yg kacak dan folow sini juga...hehehe
petua yg penah akak dengar, ambil daun durian belanda letakkan d laluan tikus tu.
aNiss :):) aNiss :):) 29 January, 2013
cencorot ?? tak pernah dengar pun. *kunonyaa anis :(
nazray nazray 29 January, 2013
Aku paling tak suka dengan tikus, geli jer tengok, nak pegang apatah lagi, tapi kalau abg aku dapat tangkap tikus tu, jaga la, sampai aku tak sanggup nak tengok dia bunuh macam mana, ye la dia bengang, baju yang dia gantung semua kene makan dengan tikus, berlubang2, especially kat bahu, sebab baju tu dia hanger. sabo jele
◕ D Y S H A  S A H H I R ◕ ◕ D Y S H A S A H H I R ◕ 29 January, 2013
cara ketiga bela tucen.. ee geli ar tikus cencorot tak somel lgsung
fadh leyanie fadh leyanie 29 January, 2013
mengikut kajian, cencorot ni spesis degil tak dgr kata..euuw
munir ardi munir ardi 29 January, 2013
aku pun jengkel sangat dengan tikus dirumah tapi aku hapuskan dengan racun (Poison)
munir ardi munir ardi 29 January, 2013
aku pun jengkel sangat dengan tikus dirumah tapi aku hapuskan dengan racun (Poison)
Kesuma Angsana Kesuma Angsana 29 January, 2013
plg geli ngan tikus... cari daun belanda byk2 tuk halau ni
Nurmujahidah Ismail Nurmujahidah Ismail 29 January, 2013
geli giler 2 gambar last tu!!!!!
Cik Nurul Siezuka Cik Nurul Siezuka 29 January, 2013
Muncung dia.. bukan main lagi.. hehehe
BlogS of Hariyanto BlogS of Hariyanto 29 January, 2013
ide ini benar-benar jenius...harus dicoba....luarbiasa :)
Warna Warni Kehidupan Warna Warni Kehidupan 30 January, 2013
sebenarnya tikus tu mati kerana di cium oleh incik boni dan kawan2 dia mengambil iktibar untuk menjauhi kawasan beracun itew.. nanti mati katak.. kesian.. dorang nak mati sebagai tikus..
afzalsukasuki afzalsukasuki 30 January, 2013
mana ko tau?dia auta je tu..

lagipun mana ko tau kot2 tikus tu pekak ke?tikus Jerman ke..mana paham bahasa kita

lain la ko cakap kat 2 ekor tikus, boleh la aku terima sebab sekor lagi tukang alih bahasa
izfanora izfanora 30 January, 2013
waaaa... serius, geli ok.. meremang bulu roma.. geram gak dgn 2 binatang ni. tp, dah xtahu nk buat cmne..
Ema Blog Ema Blog 30 January, 2013
kat rumah tak ada tikus..tp cencorot... patutlah asyik masuk jer..tak dgr nasihat dari orang cencorot ni... lantas pasang perangkap dan jemur kat luar...balik kerja..tgk keras dah...
Sue-Rya Qistina Sue-Rya Qistina 30 January, 2013
mmg pun bang boni. tikus ni ada perasaan jugak, dia faham kalau kita nasihat n ckp ngan dia leklok. rumah sewa saya pun ada masalah tikus sebelum2 ni. puaslah guna gam tu semua, yg kena anak2 je. mak pak nye x pena kena pun. last2 saya ckp ngan dia leklok bgtau yg rumah ni bukan tempat dia. terus dia x berani dtg lg dah. lubang2 semua pun kitorg dah tutup, lg la dia x bole nak masuk. lega di situ....
Cheq Kaq Cheq Kaq 30 January, 2013
memang ramai yang cakap tikus ni sensitif sikit..boni telah menunjukkan kata2 org tu bukan rekaan semata2..syabas!
UmmiSyarni UmmiSyarni 30 January, 2013
btol la boni.mak akak pernah ckp gak ckp mcm tu.memang lepas tu tikus dah tak datang melawat.merajuk kot.huhu...
Hanif Idrus Hanif Idrus 30 January, 2013
hahahahhahaha...memang klas entri ler kau bro..

Tapi betul gak..
Masa aku kecik dulu ada tikus kat rumah..
Kami maki-maki tikus ini..esoknya habis wayar mesin basuh kena gigit..pehhh
-gedek! -gedek! 31 January, 2013
kalau Mickey mouse macam mana pulak?
deno deno 31 January, 2013
deno pernah tengok perangkap tikus tu...
Aretikz Aretikz 31 January, 2013
saya yakin.. 90% wanita akan menangis kalau buat macam tu.. haha..
edi edi 31 January, 2013
Gak berani coba tips yang pakai ciuman! he he he he e
Abil Fikri Ahmad Abil Fikri Ahmad 31 January, 2013
Salam bro..lama tak update? Sehat?
inche hlovate inche hlovate 31 January, 2013
a'ah la..pernah dengar org tua2 ckp tikus ni jgn di ajak gaduh..tengok ckp elok2 dia ikut je kan..bgus2
aTieYusof Family aTieYusof Family 31 January, 2013
aiks! Boni Kacak senyap je.. hehe..
moga sihat2 sllu ya..:)
si kiut lavender si kiut lavender 31 January, 2013
ohho..memang duk pasang perangkap nih..mula2 ja macam kurang then makin bertambah dan bertambah..
bak try tips Bonilah plak,.
trah zain trah zain 31 January, 2013
iye? ckp je dia trus xdtg? nk suruh kucing cuba la,,hehe ^_^
sohoque sohoque 31 January, 2013
peerrrghhh. bro boni serba boleh. bercakap dgn tikus pon boleh..!!!
lepakk.com lepakk.com 31 January, 2013
Terima kasih kerana berkongsi ilmu ini sifu :D
✿A I N A A✿ ✿A I N A A✿ 31 January, 2013
sy pernah bedah tikus.. best.. heheheheh
Aliff Haikal Aliff Haikal 31 January, 2013
Boni, mak aku pesan ada ustaz pesan kalau kucing datang kat rumah kita, jngan sepak jangan pukul. Bagi makan , usap kepala dia dan cakap 'aku mintak maaf, lepasni pergi la cari rezeki kat tmpt lain'

InsyaAllah :-)

So situasi sama mcm encik tikus ni lah huhuu
syazrin syazrin 01 February, 2013
petua org dulu2 tu tp tak pernah try, hehehee....berkesan jg erk :P
4feet8 4feet8 01 February, 2013
haha.. boni. dekat area tongsampah dpn rumah saya, selalu ada lubang besar. muat sekor anak kucing masuk. lubang tu tak boleh dikambus lansung. kalau dikambus, habis semua sampah kami dikerjakan.. =,=' yg tu pula camner caranya..?
Miss Zahirah Miss Zahirah 01 February, 2013
kesian cik tikus tu.. huhu
kenariputih9727 kenariputih9727 01 February, 2013
tikus pon boleh jadi entry yer. tikus mmg bijak habes! br hr ni tau, aku haiwan lain yang nama dia cencorot! patut le ada cerita tikus byk kan yg mat salleh buat. cerita raratouilee.. betul ke spelling... hihi, cerita tikus yg nak jadi chef! hihi
kenariputih9727 kenariputih9727 01 February, 2013
tikus pon boleh jadi entry yer. tikus mmg bijak habes! br hr ni tau, aku haiwan lain yang nama dia cencorot! patut le ada cerita tikus byk kan yg mat salleh buat. cerita raratouilee.. betul ke spelling... hihi, cerita tikus yg nak jadi chef! hihi
paripariputih paripariputih 01 February, 2013
alololo omey omey jer yg muka kat atas tu... tapi lau cencorot mmg aku geli... erk.. sbb muncung dia yg panjang tu mentabah jer klw derang tu manusia aku rasa dah lama dia guna botox bagi bibir dia lebih sexy hahahah
Diana Azis Diana Azis 01 February, 2013
Erk, awak cium cencorot tu Boni?..Ewwww, geli dan tak sanggup saya bayangkan..hehehehe
Bang Iwan Bang Iwan 01 February, 2013
Dirumah saya banyak tikus,... yang biasa saya gunakan adalah gam
Tinta Lana Tinta Lana 02 February, 2013
Salam.

Muhun entry baru boni (-_-)
Khairul Zamri Khairul Zamri 02 February, 2013
panjang gile muncung..arghh napelaa ak tgok mase nk mkn. kan dah xleh mkn/... aigo
xila dot xila dot 02 February, 2013
abam kacak...pasaipa x update tatau? ade buat mkn2 nih..jemput tau

http://www.dearxila.my/2013/02/korang-kenal-pengomen-setia-blog-korang.html
Qashmere Qashmere 02 February, 2013
Geli pulak tengok tikus dalam perangkap tu...
zana fahmi zana fahmi 03 February, 2013
Kakzana pernah digigit cencorot tau, fobia gila lepas tu. Masa tu nak ambil beras dlm guni, tetiba dia yg ada dlm beras....huhu...skrg rumah kakzana tak pernah buka pintu belakang. Kalau nak buka pun pastikan kita ada kat situ. Tikus ni kekadang dtg dari rumah sebelah, parit kat blkg...selamat, skrg takde tikus. Satu lagi, mknn jgn bersepah2, dia fikir Boni hidang utk dia.
Mia Liana Mia Liana 03 February, 2013
uiiiii cik siti ni memang macam ni. nasib rumah ni ok. kalau ada memang nak kena penyapu sebijik....
BlogS of Hariyanto BlogS of Hariyanto 03 February, 2013
tuan rumah blog kemana ya...apakah sibuk ngurusin tikus-tikus yang kena jebakan :)
BlogS of Hariyanto BlogS of Hariyanto 03 February, 2013
tuan rumah blog kemana ya...apakah sibuk ngurusin tikus-tikus yang kena jebakan :)
Cikgu Ma Cikgu Ma 03 February, 2013
tikus kt umah sewa ni baik2...setakat ni x penah usik makanan, baju saya lagi...hehehe
Mat Som Mat Som 03 February, 2013
BONI KACAK dah 9 hari ghaib
Kena culik dengan Puteri Tikus
ke ni?
Tak pernah dia menghilang lama begini?
zool zool 03 February, 2013
wah boleh buat ebook ni..
ramai yang nak tau pasal cegah tikus ni
Shiyda Aqma Shiyda Aqma 04 February, 2013
ouh mcm tu rupanya cencorot . paham2 . haha dulu kt umah lama byk gak la tikus , skang dah pndah rumah . terus dah xde . yeayy ! :P
faridah nazurah faridah nazurah 04 February, 2013
Mama aku cite dulu ada cwncorot sorokkan surat cinta mama aku. Haha
are_lin@yu are_lin@yu 04 February, 2013
cara ni mmg bagus..tapi tak menahan nk buang tikus tak blh tgk.haha
Lina md. munir Lina md. munir 04 February, 2013
Petua orang tua-tua jangan sesekali dipanggil dia dengan namanya - TIKUS. Tapi panggillah dengan gelarannya iaitu Cik Siti. Insyallah berkesan.
teha teha 04 February, 2013
gelii eh tikus.. hahhha !
sa mic sa mic 04 February, 2013
cek nak cuba nanti, hehehe . kat bilik tu kemain banyak tikus -,-
saifudin abu izzudin saifudin abu izzudin 05 February, 2013
nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

http://www.nolimitadventure.com/
Mas Zull Mas Zull 05 February, 2013
assalamualaikum boni...sedihnya muka cik ti tu bila dah kena tangkap susah nak lepas kan...cencorot tu dah terperangkap..;)
obat herbal sakit pinggang obat herbal sakit pinggang 15 February, 2013
saya akan coba itu cara penangkapan tikus di rumah ku
makasih info nya
crakylife crakylife 09 April, 2013
i just saw that lil thing today for the first time in my house!!! nak pengsan kejap. kejut hubby, dia x nak bangun 2.. deym btol!!
cloudkontrol11cloudkontrol11 20 April, 2013
kat kampung aku, arwah atuk aku tanam pokok 7 pokok rambutan. dusun rambutan pulak dekat sebelah hutan. bile pokok rambutan berbuah..monyet pun datang makan kat dusun atuk aku. kalau sekor takpe la. ni ade la lebih 50 ekor. hari2 lak tu..parah2. letak anjing..anjing pun takut. nak ditembak..monyet ni pandai berdendam. jadi..masa monyet2 ni datang..atuk aku jerit dekat sekor monyet ni. nampak mcm ketua monyet. atuk aku jerit "kalau korang nak makan rambutan aku..makan la..aku halalkan. tapi aku mintak 5 pokok yang ini korang jgn kacau..ini bahagian untuk cucu dan waris aku"

yg ajaibnye..monyet memang tak usik langsung 5 pokok yang arwah atuk aku tunjuk. masa tu..aku baru pecaya binatang kite kene layan with respect. aku tak penah bunuh tikus ke ape..sebab aku yakin dia bole ingat ape yg kite buat. terpulang la kalau nak caye :)
tenku butang tenku butang 15 May, 2013
perghh.. teman baca entri ni baru tahu beza cencurut n tikus.. kui3.. thanx lea banyak2 yea boni.. tp kalu bole buat mcm 2 kat lipas kan best! umah teman xde tikus tp byk lipas.. eee.. x sukaaa!
cik_sue cik_sue 27 June, 2013
adoiiyaiii..kat opis cik sue pun tiap-tiap pagi pasti ada kesan-kesan ziarah kak ti nii..kencing dan najis dah jadik perkara biasa je...pasang perangkap pun makin bertambah keturunannye datang..so, lps ni nak coba try la tips mr. boni ni hehe
supplier supplier 21 July, 2013
@Bin Muhammad: mslhnya......kucing skang pemalas2 ,kucing byk kat uma pon,tikus bersepah.mna kucing nk makan tikus skang, kucing skang nak makanan mahal. ikan pon pilih yg da bergoreng
Aben Mpun Aben Mpun 18 October, 2013
cencorot banyak kat rumah ni.. habis belobang semua dinding.. kontraktor katakan...haha
anje rizqi anje rizqi 06 November, 2013
argghhhh...smlm bru 1st time sy npk cik ti ni kt umah..trauma taw. hope die cpt la pg dr umh :(
anje rizqi anje rizqi 06 November, 2013
argghhhh...smlm bru 1st time sy npk cik ti ni kt umah..trauma taw. hope die cpt la pg dr umh :(
baby_indahouz baby_indahouz 31 December, 2013
HUh! kt rmh pun byk tikus..tgh berusaha menghalau semu tikus. haha

sambil2 tu jom LIKE page ni d FB @imanina on9 shop. Ada handbag, baju, skirt, etc..harga berpatutan :)
Yun Yunus Yun Yunus 30 January, 2014
Tikus perosak mengancam keluarga dan rumah
http://mimpitidur.blogspot.com
AnonymousAnonymous 17 February, 2014
Thank la...tntng ptua ney sa maw try la...abis kn drumah sa bnyak butul....tp sa tia berani makila.....ok tu saja...gadiez sabah hear...
Info CPNS dan Lowongan Kerja Info CPNS dan Lowongan Kerja 26 February, 2014
Tikus disini tak ada habisnya, udah pakai banyak cara
muhamad borhan muhamad borhan 15 April, 2014
Banyak betul cite ttg tikus nie.spi x larat dah nak baca lg. Skrg nie aku pun nak jd pemburu tikus....
muhamad borhan muhamad borhan 15 April, 2014
Banyak betul cite ttg tikus nie.spi x larat dah nak baca lg. Skrg nie aku pun nak jd pemburu tikus....
Abi Miza Abi Miza 23 April, 2014
Masalah tikus? Boleh try alat halau tikus ultrasonic. Menghalau tikus melalui gelombang bunyi.

Abi Miza
013-3345281
http://abimiza.blogspot.com/
Darsiya Ana Darsiya Ana 12 May, 2014
Alaaaaa... kite nak tau cmano nak halau cencurutttt tikus da ilang curut pulak .. cmano nieh hehhee
bmnsolution bmnsolution 23 October, 2014
Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk mengatasi masalah ni sekiranya cara2 lain yang digunakan tak berkesan.
Boleh cuba satu produk menghalau Tikus dari Jepun ni. Produk "Rat Repellent". Produk ni bila letak akan mengeluarkan bau yang menyebabkan tikus menjadi tak selesa dan segera lari.
Yang Penting bukan saja murah dan mudah, tapi tak menyeksakan binatang & Tak Perlu Berhadapan dengannya. Produk ni ada saya nampak di website ni
www.tenringgitshop.com
Selamat mencuba & Harap2 selesai masalah semua. Tq
Nurashikin ZA a.k.a NAZECK Nurashikin ZA a.k.a NAZECK 14 November, 2014
Nak halau cencorot kat rumah ni memang dah bermaharajalela.
drshikinzainal.blogspot.com
aal otin aal otin 10 December, 2014
Very good post! We are linking to this particularly great content on our website. Keep up the good writing.

DAFTAR BANDAR SITUS TOGEL ONLINE TERPERCAYA

LIVERESULT SGP

LIVE SGP live draw sgplive result sgp

BUKU TAFSIR MIMPI 4 ANGKA
Irwan Jainin Irwan Jainin 25 February, 2015
Saya ada satu cara lagi...yang ni,tikus dengan cencorot sekali cabut dari rumah aku...aku tangkap dua2 spesis binatang ni dan buat sup...tpi aku tak minum,lpas tu aku letak kat laluan dia dan aku buat signboard kecil dekat tikus mati tdi...dlm signboard tu,aku tulis 'besok,engko punya turn plak!!'...hah,mmg brkesan gile...
bmnsolution bmnsolution 01 March, 2015
Tq cik atas infonya, boleh jugak sama2 cuba. Manalah tau berkesan. Settle problem semua.

Saya pun nak share satu cara nak settle problem ni. Boleh jumpa satu produk yg saqya cuva kat satu laman web ni. Produk "Rat Repellent". Produk ni imported dari Jepun. Dia keluarkan bau yg sebabkan tikus tak selesa dan terus lari.

Paling penting, murah, tak seksa binatang dan tak perlu berhadapan dengannya (hehe, sesuai utk sesiapa yg penakut & penggeli)

Boleh tgk kat web ni, www.tenringgitshop.com

Harap2 membantu ye.
MaMa Chantique MaMa Chantique 08 July, 2015
Saya mmg fobia dgn tikus ni..geli takut semua ada..huhu