Tempat Dan Lokasi Melihat Anak Bulan Ramadhan 2013

Tempat Dan Lokasi Melihat Anak Bulan Ramadhan 2013

Tahun lepas aku hanya tengok anak bulan Ramadhan kat atas bumbung rumah aku je. Itu pun tak nampak. Hanya nampak burung hantu berterbangan mencari sesuap nasi. Hampeh. Tu tak masuk lagi nampak burung hantu tu tengah berkhalwat untuk mengawan. 


lokasi melihat anak bulan ramadhan 2013
sumber
Tahun ni aku akan pastikan aku berada di lokasi dan tempat yang tepat untuk melihat anak bulan Ramadhan. Seperti yang telah dinyatakan oleh Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, tarikh untuk melihat anak bulan Ramadhan 2013 adalah pada 8 Julai 2013 bersamaan 29 Syaaban 1434 Hijrah. Dan di bawah ni aku catatkan lokasi atau tempat melihat anak bulan Ramadhan 2013.

LOKASI DAN TEMPAT MELIHAT ANAK BULAN RAMADHAN 2013

Perlis

  • Kuala Sungai Baru
Kedah 
  • Kampung Pulau Sayak, Kuala Muda
  • Pemandangan Indah, Langkawi
  • Menara Alor Setar, Alor Setar
Pulau Pinang
  • Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh
Perak
  • Pantai Pasir Panjang, Mukim Pengkalan Baru, Daerah Manjong
Selangor / Kuala Lumpur
  • Bukit Melawati, Kuala Selangor, Selangor
  • Bukit Jugra, Banting, Kuala Langat, Selangor
  • Balai Cerap Selangor, Sabak Bernam, Selangor
  • Menara Kuala Lumpur
  • Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya
Negeri Sembilan
  • Telok Kemang, Port Dickson
Melaka
  • Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Kampung Balik Batu, Tanjung Bidara
Johor
  • Pontian Kecil
Pahang
  • Bukit Tanjong Batu, Nenasi
  • Gunung Berincang, Cameron Highlands
  • Bukit Pelindong, Kuantan
Kelantan
  • Bukit Peraksi, Pasir Putih
  • Bukit Kampong Tembeling, Mukim Manjur, Daerah Olak Jeram, Kuala Krai
  • Menara Bangunan SEDC, Jalan Tengku Putra Semerak, Kota Bharu
Terengganu
  • Bukit  Besar, Kuala Terengganu
  • Bukit Geliga, Kemaman
  • Pulau Perhentian , Besut
  • Balai Cerap KUSZA, Mukim Merang, Setiu
Sarawak
  • Tanjung Lubang, Miri
  • Teluk Bandung, Kuching
  • Tanjung Batu, Bintulu
Sabah
  • Balai Cerap Al-Biruni, Tanjung Dumpil, Putatan
Labuan
  • Tingkat 13, Menara Universiti Malaysia Sabah, Kampus Antarabangsa Labuan

BERNAMA - LOKASI DAN TEMPAT MELIHAT ANAK BULAN RAMADHAN 2013
Aku pernah kena tipu dulu. Ada kawan aku cakap kalau nak tengok anak bulan, kena tengok celah kangkang. Aku dulu punyalah percaya bulat-bulat. Aku pun tengoklah celah-celah kangkang sorang pakcik ni, terus dia lempang aku. Tak pasal-pasal.

{ 72 comments.. read them below or add one }

Kesuma Angsana Kesuma Angsana 03 July, 2013
x sabar dah nak posa ni hehehe
Kaki Sembang Kaki Sembang 03 July, 2013
Semoga Ramadhan kali ini mendatangkan rahmat yang berkekalan kepada kita semua
izan mama mia izan mama mia 03 July, 2013
mg nampak anak bulan,cepat kita pose
Kakcik Kakcik 03 July, 2013
Tak sampai seminggu lagi, Ramadhan akan tiba. :)
Dianaa Dianaa 03 July, 2013
puasa dah nak dekat, YEAYY! :D
siti ZAHARA siti ZAHARA 03 July, 2013
ooo..dekat menara alor setar ek?..=)..tak pasai2 kena lempang..betul ke..hiii..
Sam Banjamin Sam Banjamin 03 July, 2013
boni.. kalau ada masa, meh la datang bukak pose kat tempat keja aku.. hotel uitm... nak jugak tengok lubang hidung kau dari dekat...
aReLaN aReLaN 03 July, 2013
countdown to ramadhan!!!huhuhu..lawak giler benda camtu pun leh caya bro.hahaha
baby comel baby comel 03 July, 2013
adoiii, zaman bila tu yg kena lempang tu bang?? sabar jelah kawan tu buat lagu tu. dah nak puasa kan..
baby comel baby comel 03 July, 2013
@Kaki Sembang: Amin.. mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna..
Cik Nur™ Cik Nur™ 03 July, 2013
minggu depan je kan nak sambut ramadhan.. :)
Lynn Munir Lynn Munir 03 July, 2013
Wahh boni dah standby tropong la..
Asyik Izas Asyik Izas 04 July, 2013
Puasa..bestnya..xlama dah..;)
syuk shusuke syuk shusuke 04 July, 2013
pontian kechil , johor kawasan kampungku~
Arina Shamsul Arina Shamsul 04 July, 2013
ok,lepas dah nampak tu,jangan lupa terus call mama tau...kekeke


hahahaha...jd,lepas kena lempang tu terus ko rasa tertipu la kan boni? hahaha.
erna ziana erna ziana 04 July, 2013
ish3 adakah patut tengok celah kangkang. kang nampk benda lain plak boni haaa
Mizz Aiza Mizz Aiza 04 July, 2013
ada-ada je boni ni.. hihi..
Mia Liana Mia Liana 04 July, 2013
selamat menyambut ramadhan al-mubarak...
Ain Norainsyah Ain Norainsyah 04 July, 2013
first tau blog ni sebab tengok video kat youtube. hehe

Selamat menyembut incoming Ramadhan almubarak. :)
Yumida Huda Yumida Huda 04 July, 2013
x lama lagi nak sambut bulan ramadhan
alhamdulillah
Hafiz Rahim Hafiz Rahim 04 July, 2013
celah kangkang tu bukan namak bulan..nampak rambutan..hahha
Aida Ismail Aida Ismail 04 July, 2013
Haha perenggan last tu kelakar. Ada ke tengok anak bulan kat celah kelengkang? Ish3~
waiman takwa waiman takwa 04 July, 2013
Assalamualaikum.. Bestnya dapat puasa ramadhan lagi. Kini ia menjelma kembali
cik azLyzah⊙.☉ cik azLyzah⊙.☉ 04 July, 2013
weyhhh...tak sabo nak pose,,,,tak sabo nak rayeeeeee.....kan boni kann...hehehee
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI 04 July, 2013
haha tak menahan kena lempang..

slmnt berpuasa..

ucap awal =)
AdiaLuze AdiaLuze 04 July, 2013
Salam ziarah wahai sahabat,

Yeaaayyy boleh tgk kat kg saya .. Pontian Kecil ... Errkk .. tapi sy dok kat Key El ... Apakah? Huhuhuhuhu ..

P/S Terima kasih kerana masih sudi 'melawat' blog sy ... ^^
fyna fyna 04 July, 2013
kejap je dah nak puasa kan. minggu depan je kan.

dah dekat dah balai cerap tue dengan rumah fyna.
Ema Johari Ema Johari 04 July, 2013
selamat menyambut bulan mulia..
Mieza Jhaa K Mieza Jhaa K 04 July, 2013
Tengok dari beranda rumah je..
Cik Muda Cik Muda 04 July, 2013
slamat nymbut bln ramadhan boni~
jgn rongak2 jg eh..
Fiza Rahman Fiza Rahman 04 July, 2013
Tunggu pengumuman kat tv jer lah. Tak sabar nak posa ☺☺
Rozuan Ismail Rozuan Ismail 04 July, 2013
tengok celah kangkang nak tengok hantulah.huhu
wantie wantie 04 July, 2013
jap ek, petang karang nak pergi panggil bidan sambut anak bulan. doktor semua sibuk. ngeee..

pas tu nak jugak gi shopping beli pampers dan apa yang perlu. sian plak anak bulan tu sejuk. hehehehe...


BTW thanks for the info
dear xila dear xila 04 July, 2013
hahaha bengog,....tgu je depan tb!
Rosmiza Ali Rosmiza Ali 04 July, 2013
Tak sabar nak sambut Ramadhan.. Semoga dipanjangkan umur dapat bertemu Ramadhan kali ni.. Amin.. =)
Masha Meisters Masha Meisters 04 July, 2013
yippieeee.....nak puasa!!!!!
celah kelengkang? comfirm yang ikut tu lurus bendul...hehehe
Papa Mifz Papa Mifz 04 July, 2013
hadoi...kan dah kono lompang...haha
MaMa Rey MaMa Rey 04 July, 2013
tak lama lg nakpuasa..rasa tak sabar pula nak puasa
Aku Penghibur Aku Penghibur 04 July, 2013
excited nak puase nie :)
Hafizul Hafizul 04 July, 2013
Perghh bersemangat Boni nak tengok anak bulan..hehe...tak sabarnya nak puasa..hehe
Mohd Fauzli Mohd Fauzli 04 July, 2013
Selamat menyambut ramadhan 1424H
fairus fairus 04 July, 2013
TAK PERNAH AKU JOIN TENGOK ANAK BULAN.. ENTAH BILA MAHU NENGOKNYA..
Diyana Hani Diyana Hani 04 July, 2013
yuhu..puasa nak dekat sudah!! tak sabar2...blog boni kacak makin kacak la....tantek
Bin Muhammad Bin Muhammad 04 July, 2013
Mujurlah jerebu sudah menghilang...mudah nak nampak anak bulan.
Nanti Boni jgn lupa amik gambar baby bulan tu ye..mesti comel :D
Sapa la bapak dia...adakah Boni???
paripariputih paripariputih 04 July, 2013
Boni mohon lepas jadi pemerhati anak bulan.. jadi pengistihar pengumuman tarikh berpuasa... penyimpan mohor-mohor besar di raja.. ekekeke >..<
munir ardi munir ardi 04 July, 2013
Selamat menunaikan Ibadah Puasa Sahabat, semoga kita bisa melaksanakan segala Ibadah dengan maksimak
Zulqarnain Abu Hassan Zulqarnain Abu Hassan 04 July, 2013
Pengalaman last sekali tu best hehehe...

well rasanya kie pun xdpt p kowt...

dengar berita je lah...

apa pun Ah Lan Wa Sahlan Al-Ramadhan ya habibi Akhi Boni Kacak....
Mashitah Rosli's Mashitah Rosli's 04 July, 2013
haha... time kecik2 semua benda percaya...yela..mcm mashitah dulu trtelan biji betik..nangis mcm ape sbb mak cakap nanti pokok tumbuh dalam perut..keluar ikut mulut la,,hidung la,,hahaha
Isabel Diaz Isabel Diaz 04 July, 2013
Nampaknya puasa dah nak dekat, semoga saya tak ponteng puasa lagi..
Remy hazza Remy hazza 04 July, 2013
tak sabar nak sambut bulan posa tahun nie......
nik ros nik ros 04 July, 2013
tak sabar nak tunggu ramadahan ni. tolong la tgkkan anak bulan yea. jauh sgt tempat tgk anak bulan ngan kwsan umah nik..hehe
Mek Onie Mek Onie 04 July, 2013
sungguh tak sabar nak bertemu bulan ramadhan kan
MK Kimi MK Kimi 04 July, 2013
johor tiap2 tahun memang setempat jek ek? punyalah besar johor ni, satu tempat je tgk anak bulan
aura ide aura ide 04 July, 2013
sudah tak sabar kami menunggu ramadhan!
Raudzah Z Raudzah Z 04 July, 2013
Looking forward nak puasa..just a few days lagikan..so selamat berpuasa untuk Boni dan rakan-rakan kat sini..
Kakzakie Kakzakie 05 July, 2013
Betul ke Boni nak pergi tengok? Pontian Kecil tu kampung kakak tau..
Alin Marlini Alin Marlini 05 July, 2013
bab celah kangkang tu mmg org tua selalu ckp camtu...
Hairul Hafiz Hairul Hafiz 05 July, 2013
kat johor satu tempat jek....mesti buat kat pejabat kerajaan tu..
hafizmd hafizmd 05 July, 2013
Dah dekat dah ni...

Tgk kot celah kangkang? mmg carik nahas tu! hahahaa
Cik Yaya Cik Yaya 05 July, 2013
xpernah tgok ank buln kat tmpt tgok tu..
lau boleh nak jgk..tp kat selngor paling dekt tu kat bnting..huwaa..jao la plak nak p sane..lau dlu mse belaja kat bnting leh la jgk p...ngeee ;p

beshnyer..xsbar..
lelamaisara lelamaisara 05 July, 2013
walawie..lurusnye...p ikut tu sape suh kan dah dapat pelempang..hehehhe

dah nak ramadhan pose taun lepas dah habis bayar belum?/heheh
sensasi2020 sensasi2020 07 July, 2013
Bila dah ditetapkan tempat melihat anak bulan maka bulan nak berpuasa semakin dekat la....selamat berpuasa semua.
Cik Fie Cik Fie 07 July, 2013
x sabar2 nak puasa . hehe :)
syabany syabany 11 July, 2013
terimakasih atas informasinya sangat bermanfaat
CARA DAFTAR CARA DAFTAR 17 July, 2013
eumz,., apa tempatnya enak gan?? hehehe
KISTA KISTA 17 July, 2013
waw,., lokasi yang sangat lengkap..
REFAND REFAND 17 July, 2013
info yang sangat bagus sekali,., makasih
DIARE ANAK DIARE ANAK 23 July, 2013
info yang sangat bagus sekali .
ADDISON ADDISON 23 July, 2013
artikel yang sangat bagus sekali .
HIPOPIGMENTASI HIPOPIGMENTASI 23 July, 2013
nice informations, thank's.. .