Antara Punca Kemalangan Maut Di Musim Perayaan

Antara Punca Kemalangan Maut Di Musim Perayaan

Musim perayaan ni yang paling ditakutkan adalah kemalangan-kemalangan yang meningkat dua kali ganda dan tiga kali ganda daripada biasa. Apa lagi kemalangan yang menyebabkan kematian dan maut. 

Hari ni saja aku nak ulas tentang punca kemalangan maut di musim perayaan ni. Bagi aku sendiri, sebenarnya kebanyakan kemalangan maut yang terjadi adalah disebabkan kecuaian pemandu sendiri. Antara kecuaian pemandu sendiri dan antara punca kemalangan maut di musim perayaan termasuklah :-

  • Memandu ketika mengantuk
  • Memandu ketika mabuk 
  • Memandu ketika penat
  • Tak reti kawal marah
  • Nak cepat sampai ke destinasi 
  • Bermesra-mesra dengan pasangan semasa memandu
  • Memang dah niat nak bunuh diri
punca-punca kemalangan maut, punca kemalangan maut, punca kemalangan maut di musim perayaan,kemalangan maut,punca kemalangan maut
Nampak tak? Bawa anak kecil dan tak pakaikan anak  helmet. Banyak kali aku terserempak macam ni. Kalau dah jatuh sekali, menyesal selama-lamanya.
Jadi, elakkan perkara-perkara di atas yang menjadi punca kepada kemalangan-kemalangan maut di musim perayaan ini. Macam aku sendiri kalau aku mengantuk, aku akan berhenti rehat dulu kat stesen minyak dan ambil kesempatan tu untuk usyar awek-awek. Lagi seksi lagi bagus. Hilang mengantuk aku. Hahaha. Nampak tak? Hilang mengantuk tapi dapat dosa. Jadi jangan pakai seksi-seksi ye wahai awek-awek. 
punca-punca kemalangan maut, punca kemalangan maut, punca kemalangan maut di musim perayaan,kemalangan maut,punca kemalangan maut
Jadi, kepada korang semua yang balik kampung untuk berhari raya, aku ucapkan selamat berhari raya. Berhati-hati semasa memandu. Kepada awek-awek di luar sana pula, kalau mengantuk masa memandu, sebutlah nama aku dan paparkan wajah aku di hati korang. Pasti hilang mengantuk tu.

Memang kemalangan itu semua adalah takdir. Tapi tak salah kalau kita mengambil langkah-langkah mencegah. Sebab mencegah lebih baik daripada memungkiri. Err, betul tak ayat aku ni?

{ 50 comments.. read them below or add one }

Yan Ty Yan Ty 06 August, 2013
Yang nak bunuh diri tu ... aduss terbahak Ty baca. Usha awek je kerja nye grrrr
encikarman encikarman 06 August, 2013
faktor utama bagi aku le, laju. lepas tuh tak sempat nak break.

p/s: aku kalau tak jem plus highway 160 bro
♥ Nana BamBam ♥ ♥ Nana BamBam ♥ 06 August, 2013
haha, kasi hantu kat limah je, hilang ngantuk tu... :D


Selamat Hari Raya, maaf zahir batin :)
MaMa Rey MaMa Rey 06 August, 2013
selalu juga nampak bawa anak kecik tak pakai helmet..bahaya betul..

betul tu boni mencegah lebih baik..:)..selamat hari raya dari saya dan sekeluarga..maaf kalau ada salah dan silap ya boni..:)
Adhie Sunan Saifuddin Adhie Sunan Saifuddin 06 August, 2013
pendapat saya hurm..mengantuk tu satu hal... kalau pecut laju kat highway tu pun salah satu penyebab utama
SecretOfShaila SecretOfShaila 06 August, 2013
Berhati-hati dijalan raya..dan selamat hari raya boni..^^
Mizz Aiza (Dunia Kecil) Mizz Aiza (Dunia Kecil) 06 August, 2013
ramai yang ambil mudah terhadap keselamatan.. berhati-hati memandu..
Fizi Zaidi Fizi Zaidi 07 August, 2013
main geli2 pun salah satu punca kemalangan juga..hehe..so jgn la bergeli gelian masa tgh drive tu..kalau pun sayang, bilah bertempat..ok lah bro, selamat hari raya..maaf kalau terkasar bahasa atau tersembur bahasa..selamat hari raya.:)
Fizi Zaidi Fizi Zaidi 07 August, 2013
This comment has been removed by the author.
Faizal Kamarulzaman Faizal Kamarulzaman 07 August, 2013
baru baca entry di blog Joe Grimjow pasal dia kemalangan tetiba rasa sayu..semoga semuanya beringat apabila memandu..
Abil Fikri Ahmad Abil Fikri Ahmad 07 August, 2013
So awek awek semua ikut la nasihat bro kita ni!! hahaha
waiman takwa waiman takwa 07 August, 2013
Jika bawa laju, jangan guna satu tangan pegang steering atau tukar chanel radio..
ainil fazieda ainil fazieda 07 August, 2013
Pandu cermat , jiwa selamat :P Selamat hari raya , ingatlah orang tersayang :)
Aku Penghibur Aku Penghibur 07 August, 2013
ingatlah orang yang tersayang :) pandu slow slow ye
Izzat Eshak Izzat Eshak 07 August, 2013
berhati-hati di jalan raya~
Nadia Johari Nadia Johari 07 August, 2013
motif letak gambar sendiri kenapa..hehehe
syuk shusuke syuk shusuke 07 August, 2013
pertanyaan , kalau makin seksi makin usha ke cover muka ?HAHA
Khairul Asrol Khairul Asrol 07 August, 2013
aku kalau mengantuk, berhenti la dulu buat pape. tidoo even waktu kerja. wakakaka
Masha Meisters Masha Meisters 07 August, 2013
hahahaha...kalau lepas raya ni peratus kemalangan wanita meningkat adalah sebab yang tersirat tu....hahahahahah
Zuan Zuan 07 August, 2013
jangan la ada antara saudara islam kita dikalangan kemalangan disebabkan mabuk
Khalilah MNor Khalilah MNor 07 August, 2013
Boni eh, kat mana dapat ayat "lebih baik mencegah daripada memungkiri tu??" Pagi-pagi dah buat orang gelak pecah perut....

Take care gak lah boni ye.... :) Selamat Hari Raya.
Bin Muhammad Bin Muhammad 07 August, 2013
Assalamualaikum, Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri. Semoga bergembira di samping keluarga tercinta. Maaf zahir dan batin. =)
muja muja 07 August, 2013
ok,, gambar yang kat bawh sekali tu boleh elakkan kemalangan,, ekekekee
Fienazzuki Fienazzuki 07 August, 2013
Kepala depa tu kebal. Nak buat lagu mana kan.
munir ardi munir ardi 07 August, 2013
untung aku tak perlu mudik atau pulang kampung Sobat capek banget kalau harus berkendara jauh
Carlos Santiago Carlos Santiago 07 August, 2013
ucapan utk awek tu penting. hahaha
Cik Itah@Rama Rama Pendek Cik Itah@Rama Rama Pendek 07 August, 2013
memang kebanyakan punca kemalangan daripd pemandu tu sendiri ..

btw , salam ramadhan & selamat hari raya jugak Boni , maaf zahir & batin.



Cik Chokie Cik Chokie 07 August, 2013
Haish ni la susahnya kalau jadi orang perasan kacakkan ? XD Hahaha baik berhenti dekat surau/masjid . ambil wuduk then solat sunat jap ^_^ Muehehe
Cik Yaya Cik Yaya 07 August, 2013
bunuh diri? wahh dasat2..ade jgk ke..??

ade la kot kan..tp jrng dgr..huuu

bhati2 jugak en.boni bila blk kg..kg kt mne tu..^_^
Hack4rt Hack4rt 07 August, 2013
Saya Indonesian, kurang paham dengan bahasanya :)
TUMPAS TUMPAS 07 August, 2013
Saya juga kurang paham hehe
Bahrain Ramlan Bahrain Ramlan 07 August, 2013
Hati2x bawak kereta dan motor, ingat orang yang tersayang..
BlogS Of Hariyanto BlogS Of Hariyanto 07 August, 2013
Gema Takbir Menyapa Semesta,
Membesarkan dan Mengagungkan Yang Maha Esa nan Maha Suci,
Bersihkan Hati Kembali Fitri di Hari Kemenangan,
Terkadang Mata Salah Melihat dan Mulut Salah Berucap,
Hati kadang salah menduga serta Sikap Khilaf dalam Berprilaku,
Bila Ada Salah Kata, Khilaf Perbuatan dan Sikap,
Bila Ada Salah Baca dan Salah Komentar,
Mohon Dimaafkan Lahir dan Batin,
Selamat Idul Fitri 1 Syawal 1434 H
Pykaa Pdott Pykaa Pdott 07 August, 2013
Wah kena sbut nama bro boni bru hlang mngantok ea . Haha . Apa pon nak wish selamat hari raya maaf zahir dan batin andai coment2 pyka sblum nie agak mnyakitkan hati . Hrap dimaafkan la eh . Salam aidilfitri ;)
Hanif Idrus Hanif Idrus 07 August, 2013
Selamat Hari Raya Aidilfitri Buat Semua Rakan-Rakan Blogger ..
Blogwalking Malam Raya...hehehehe.

Dari Hanif Idrus Blog and Family.
Thanks be my friend
hana hadi hana hadi 08 August, 2013
boni ultra kacak....
selamat hari raya :)
Bang Iwan Bang Iwan 08 August, 2013
Salam Aidil Fitri dari Indonesia
Salam hormat saya
bang Iwan
Jue Derella Jue Derella 08 August, 2013
Berhati-hati la di jalan raya..
Selamat hari raya... ^^
Munir Ardiku Munir Ardiku 08 August, 2013
Sepuluh jari tersusun rapi.. Bunga melati pengharum hati .. Komentar pengganti diri... Memohon maaf setulus hati ... Mohon Maaf Lahir dan Batin .. selamat Idul Fitri 1434 H
BUNDA a.k.a KN BUNDA a.k.a KN 08 August, 2013
yang sengaja nak bunuh diri tu memang saja cari nahas...menyemak jalan raya...hihi :(
deno deno 08 August, 2013
Selamat hari raya boni! hati2 ya balik kampung :) deno raya kat hospital tahun ni.. sakit lagi... sabor je la... huhu^^

p/s: deno beli mask tu kat The Curve.. mcm2 kaler dan pesen ada.. hihi^^
akubiomed akubiomed 11 August, 2013
Menurut kajian JKJR punca kemalangan adalah berpunca kelaliaian manusia,
ANNA MARIANA ANNA MARIANA 13 August, 2013
pandu cermat keluarga selamat :)
lelamaisara lelamaisara 13 August, 2013
hhahaha...sempat lagi g usha awek ek...:)
selamat hari raya maaf zahir batin en boni....
Rosmiza Ali Rosmiza Ali 18 August, 2013
Susah dah nak jumpa pemandu berhemah zaman skang ni.. Semua nak tunjuk hebak jer.. Dah eksiden baru nak menyesal.. Huh..
tenku butang tenku butang 20 August, 2013
huk2.. teman pun hadapi masalh yg sama time nak balik kg.. keta masuk laluan motor.. grrrrr..
hafizrahim hafizrahim 20 August, 2013
ada lagi bro..memandu dalam keadaan tak sihat..contoh selsema, bila selsema asyik bersin..mata katup, terus langgar divider..hehehe
Hafizul Hafizul 20 August, 2013
Emm tu bahaya memandu time mengantuk...
Cik Fie Cik Fie 24 August, 2013
Berhati-hati dijalan raya ye abang boni :)